Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 744EpaF
Hejsan.
Jag har problem med min volvo 744 och har inte en aning om vad det kan vara för fel. Positionslysena ibak funkar inte, men broms,dimljusen och blinkers funkar. Och instrument belysningen samt klimat och lampan i taket funkar inte heller, jag har bytt alla lampor för trodde att de va felet men de va de inte. och så funkar inte hastighetsmätaren helle men de tror jag inte har med de att göra.

Men jag satt i en 15amp säkring men den stack direkt. Och då testade jag sätta i en 20amp men den stack också... Så skulle vara bra med lite hjälp så man kanske kan lösa de och slippa flera böter. :)

Sen är det fel på vindrutertorkarna också. När man sprutar spolarvätsa på rutan då får inte dom igång, och man måste dra spacken neråt på näst snabbaste för att dom ska funkte överhuvud taget.. När man stänger av så ska dom ju åka ner óch stanna bra, men dom stannar där jag stänger av dom.. så skulle kanske underlätta om man fick lite hjälp får någon som vet eller har haft samma probelm ..
av Rådlös
Först och främst: Du skall aldrig sätta i större säkringar än vad som är avsett från början!
En säkring är som det hörs på namnet, en säkerhetsdetalj. Den skall brinna av om det går en högre ström i den aktuella ledningen än vad det är avsett för. Går det mer ström så står KABELBRAND som nästa punkt. Om t.ex en fläktmotor eller annat drar mer ström än vad det är tänkt från början, så är den på väg att skära ihop.
Du har helt klart något fel med en kortslutning någonstans. Skaffa dig ett kopplingsschema för bilen och även en multimeter. Mät på dom förbrukarkretsarna som inte fungerar. Det är bara att hålla på tills du hittar felet.
av sicnarf
Dina torkar problem kan bero på trasig spak,så du får köpa en utbytes spak på skroten och montera.Vad gäller hastighetsmätaren så kolla kontakten på bakaxeln om du kan göra rent den och smörja lite där men det kan också vara trasig mätare i instrumentpaneln.
Användarvisningsbild
av päpplet
Har du dragkrok? Koppla i så fall ur eldosan. Oxid där ger massor av skumma fel
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla med en kabel om du har tillräcklig jord till torkarmotorn oxså, det
är ett vanligt fel på 740.
av 744EpaF
Det var dragkrog men dom innan hade kapat av den och klippt kablarna. Men jag har dock tagit upp gablarna i bagage utrymme och teipat.
Var kan man kolla om man inte har tillräkligt med jord till torkarna då ?
av sicnarf
Jorden kollar du på själva torkarmotorn som ligger i bilens motorutrymme.Bra att du tejpat dragkrokskablarna men det är bättre om du kopplar ur den el kontakten helt.I min 745 finns den kontakten i vänster baljan
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]