Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicke37
#626352
Tog nyligen vår 2.0 F på en långtur - ingen i bilen störde sig på ljudnivån i motorvägsfart, 130, 140,
men varvtalen är höga vilket kanske stör vissa.

Skulle jag dra husvagn etc ofta skulle jag välja en annan bil.

Har rätt ofta kallstartat på etanol i -20, aldrig några problem.

Tycker den funkar bra för blandad vardagskörning, men självklart vore en FT roligare
om inte plånboken protesterar.
#626424
Hur mycket varvar 2.0F i 140 egentligen??

Tyckte den började varva störande mycket redan i 90-100 när jag provkörde, och då jämförde jag med min förra V70N 2,4 170Hk automatare..
Användarvisningsbild
av Camel
#626427
Variosboy skrev:Hur mycket varvar 2.0F i 140 egentligen??
4308 rpm. Lite marginal kvar till rödmarkeringen... :wink:
#626430
Såg ditt inlägg ett par snäpp upp nu, ja, det varvar otroligt mycket redan i 90 som sagt..
Lite synd att inte volvo fått till en 6-petad låda på dom där från början, då hade dom varit betydligt intressantare måste jag säga..
Användarvisningsbild
av roadside
#626432
Kör en 2.0f sedan ett halvår och är nöjd. Motorvarvet är inget jag stör mig på, bilen är så bra "isolerad" och tyst jämfört med min Bora (golf) som jag körde innan och den hade samma varv (2700) i 90km/h. Men visst hade en sjätte växel gjort bilen betydligt bättre samt mer *accepterad*
Folk accepterar högt vägljud och buller i en ny Kia eller renault, (en annan prislapp dock),men där låter det mer i en ny bil än i en beg. 2.0F.
Japp jag har provkört både Renault och Kia innan köpet av min 2.0

Jag snittar sedan aug-11 1.05l på etanol.
Användarvisningsbild
av Camel
#626434
Med automat blir det lite lägre varvtal:
2,0F MY10 145 hk auto = 38 km/h @ 1000 rpm, 2368 rpm @ 90 km/h
Användarvisningsbild
av moose
#626542
Jag har med en 2,0f, upplever inte varvtalet störande vid landsvägtfart. Bilen känns lite seg i början när man åkt turbo-bil innan men man vänjer sej. Komfortmässigt är ju ingen större skillnad och möjligheten att fylla etanol i dagsläget är ju rätt bra!
Nackdelar med ff finns ju såklart med t.ex att de ska bytas olja var 1000mil och kan vara lite kinkiga vid sträng kyla. Fördel är att det sitter orginal motorvärmare på dem. Olja byter ja i alla fall var 1000mil då ja kört den "berömda" vag 1,8t innan...
av Hemgårn
#626581
Har läst på lite utöver de tips och råd ni har lämnat. En V70 II med en 4cylindrig 145HK-motor är inte vad jag vill ha så alla 2.0F går bort. Idag provkörde jag en V70 II 2.5T Kinetic. Bensinare. Jävligt trevlig. Synd bara att soppan kostar en bit över 15 spänn litern...
av Hemgårn
#626625
2.5FT hoppar upp till en prisnivå jag inte är bekväm med. Tyvärr.

Detta är kraven jag har:
V70 II
2008 eller nyare
Mindre än eller max 10 000 mil
Max 155 000kr
Stora motorn (5cyl)

Har inte hittat nån 2.5FT som legat på eller under 155000.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]