Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oftast är skivorna också slut så då är det lika bra att byta skivor och belägg.

Har du sedan otur så sitter kolvarna i oket fast (hänt mig) så får du byta ok också.

Skaffa gärna en reparationshandbok så får du bra beskrivning på hur du ska göra.

Lite pilligt men Volvo är rätt så tacksam att meka med.
mvh Roland
Har man riktig otur så slås stoppklacken för handbromsbackarna bort. Detta innebär att själva hjulhubben är kvaddad. Reparationdel finns på Meca med flera. Repdelen förutsätter förståss att det finns något kvar att skruva i.
/Hasse
(jag vet, detta är dåliga nyheter...)

Länk till egelska volvoforumet:
http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... e+disaster
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
Jag reparerade handbromsen på min S60 förra veckan. Höger bak ville inte släppa helt. Ibland gnisslade det lite och ibland SKREK det efter att ha använt handbromsen.
Jag gjorde som ni andra. Släppte handbromsjusteringen i bilen.
Bort med oket två bult bara 15 hylsa tror ja det var. Skruven som låser skivan mot navet lossades med en 10 lednyckel.
Några rejälva slag med hammaren på baksidan av skivan så lossnade den. Skivan lossnade inte helt utan nöps fast av backarna men ja ryckte och slet lite tills skivan lossnade.
Skivan var som ny invändigt och backarna va som nya lite grönbruna i nyansen inga tendenser till att släppa.
Fjädrarna som håller in backarna mot skölden rätades ut lite när ja drog bort skivan annars va allt som nytt. MEN jag upptäckte att mekanismen som trycker ut backarna kärvade något jävulskt!
Bort med mekanismen och på med kopparpasta och sedan motionerade jag upp den. 1,5 droppar med 5-56 behövdes för att få kopparpastan lite tunnare så den kryper in bättre. Torkade sedan av allt överskott av kopparpasta. Monterade tillbaka allt och smörjde med kopparpasta på alla delar rörde sig mot metall inget överskott!!
Köpte två nya fjädrar på Volvo för 100kr med rabatt :shock: :shock:
Med skiva och ok monterat så va de bara att justera handbromsen inne i bilen.
100kr och två timmar gick det åt. I den tiden cyklade jag till Volvo och hem igen. Eftersom backarna va så fina så byttes dom ej. Allt i bromsväg byttes för 2400mil sedan på Volvo och till synes så ser allt från utsidan ut som nytt. Endast mekanismen kärvade i mitt fall. Handbromsen har inte varit 100%ig sedan i höstas efter att Volvo hade servat bilen. Nu använder jag handbromsen varje dag istället för att endast bromsa den torr efter tvätt. Skönt när allt lirar som det ska :D
Tack för alla tips och visst var det handbromsbackarna som va helt förstörda på förarsidan. (jag började så klart utan att veta på passagerarsidan och det gick förvånasnvärt enkelt). Till nästa problem... :evil:

Bromsskölden på förarsidan (där allt knas var) är helt sop-ren så den måste jag byta (verkar inte finnas på skruvat eller vparts) då den här klacken som backarna vilar mot är borta samt de små "huvudena" som man ska trycka fast fjädrarna i. Sen är det en annan grunka som är helt förstörd, jag tror den har med vajern att göra men det går inte att se... om man kikar in bakom där den satt så ser man vajern där inne, men jag misstänker att det fattas även något där. Den här "grunkan" satt fast på pasagerarsidan (där allt verkade helt) Svårt att förlara men den ser ut som en liten "fäll-kniv" som höll isär backarna på nått sätt kanske...

Någon som vet hur själva handbroms mekanismen fungerar?
Hej!
Vill bara tacka igen för alla tips!
Rev dock mittkonsol och baksäte helt i onödan då wiren fortfarande va hel. Det va bara att släppa på den lite så gick det att få på expandern (som trycker isär backarna). Skyddsplåten som sitter runt skivan kan man få på, utan att behöva lossa hela "klumpen" det är bara vrida den lite fram å tebax och pressa på så viker sig plåten lite lite på två ställen. Men det va bara att trycka tillbaka. Ikväll hoppas jag att allt är klart. Känner nu att jag har superkoll på hur handbromsarna funkar på v70'n samt skivor och annat i övriga bromssystemet. Alltid lär man sig nått.

Väntar nu bara på --> http://www.vparts.se/volvo-v70-2000-200 ... 80-v7.html

Så är allt i skick igen. 8)

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]