Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kire1111
En fråga här, bromsoket börjar gå trökt på vä sida fram suck. Nyper tag och går trögt att köra. Undrar om man ska köpa nytt ok eller ska man renovera ?
Själv är jag inte så hemma med bilar så finns det nån kring Eskilstuna som kan sånt? och inte alltför dyr heller, jobbar i vården som ssk så man badar inte riktigt i pengar :D och volvon s40 har gått 28.000 ingen lust med dyra verkstäder längre. Ingen lust att skrota den helller går bra annars..
MVH
Erik
av baztubox
kire1111 skrev:En fråga här, bromsoket börjar gå trökt på vä sida fram suck. Nyper tag och går trögt att köra. Undrar om man ska köpa nytt ok eller ska man renovera ?
Själv är jag inte så hemma med bilar så finns det nån kring Eskilstuna som kan sånt? och inte alltför dyr heller, jobbar i vården som ssk så man badar inte riktigt i pengar :D och volvon s40 har gått 28.000 ingen lust med dyra verkstäder längre. Ingen lust att skrota den helller går bra annars..
MVH
Erik
Köp ett nytt bromsok på biltema, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... VF-665020/
kört med mina bromsok från biltema nu i 2 år ok 6000 Mil.
av kire1111
baztubox skrev:
kire1111 skrev:En fråga här, bromsoket börjar gå trökt på vä sida fram suck. Nyper tag och går trögt att köra. Undrar om man ska köpa nytt ok eller ska man renovera ?
MVH
Erik
Köp ett nytt bromsok på biltema, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... VF-665020/
kört med mina bromsok från biltema nu i 2 år ok 6000 Mil.

Vad måste man köpa till isåfall ? eller räcker det med att köpa oket på biltema och sätta dit det? Måste man inte byta skruvar, gummi, kolv, bromsslang mm. Eller ligger allt sånt med i förpackningen? Och vilka verktyg ska man ha? bilen är en volvo s40 98 motor 2,0. Är det svårt för nån som inte är så duktig på att göra det själv?
av rudarmy
Renovera så glidpinnarna glider ordentligt. Om någon damask är skadad, byt.
av juste
Kolla först så att inte bromsklossarna kärvar i sina "glidbanor". Det är enkelt att ta loss, göra rent och fetta in glidytorna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du inte har någon meckvana själv och inte är intresserad rekommenderar jag att du lämnar den till någon mindre verkstad för analys av felet. Troligen räcker det med isärtagning och rengöring, kanske nya klossar och i värsta fall nytt ok.

/Martin
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]