Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Omek
Volvo har inte stipulerat något bytesintervall för rem och remspännare för hjälpfunktionerna.

Hur många har fått bekosta hela motorbytet när remspännaren gått sönder och motorn har haverat?
Användarvisningsbild
av gooose
Omek skrev:Volvo har inte stipulerat något bytesintervall för rem och remspännare för hjälpfunktionerna.

Hur många har fått bekosta hela motorbytet när remspännaren gått sönder och motorn har haverat?

Jo det finns bytes intervaller för remspännaren+ rem
Är nu inte riktigt 100% säker men Har för mig att det är följande Detta gäller Dieslar
V70II/XC70II åm 2008 byte rem+spännare 12000 Mil
V70IIXC70II åm 2009- Byte rem +spännare 9000 Mil
V70II (D3) åm 2011 Byte rem 6000 mil + ev spännare beroende på motor nr Vet ej hur det är med XC70II D3/D5 denna åm 2011

Men allt går att kolla upp för att få helt korrekta uppgifter

//Gooose
Användarvisningsbild
av Brainy
VolvoB20 skrev:Min lät riktigt illa. Ljudet ökade för varje vecka.

Fick remspännaren bytt via återkallesen, så blev det knäpptyst.

Nu efter några hundra mil kommer ljudet tillbaka igen, mer och mer för varje vecka.

Är det nya skitspännare man skruvar dit eller ?:-/ ?:-/ ?:-/
Nä, nu har jag missljud igen. Fick spännaren bytt i januari och ac-kompressorn för några veckor sedan.
Men nu efter bara omkring 200 mil efter rembytet så har jag missljud som låter som rem/spännhjul från högersidan igen.
:(

Låter främst vid gaspådrag på lägre varv (om det inte hörs lika bra vid högre varv för att motorn låter mer ska jag låta vara osagt men jag tror inte det). Och vid så pass lågt gaspådrag att jag kan framkalla det endast genom att höja hastigheten på farthållaren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Brainy skrev:
VolvoB20 skrev:Min lät riktigt illa. Ljudet ökade för varje vecka.

Fick remspännaren bytt via återkallesen, så blev det knäpptyst.

Nu efter några hundra mil kommer ljudet tillbaka igen, mer och mer för varje vecka.

Är det nya skitspännare man skruvar dit eller ?:-/ ?:-/ ?:-/
Nä, nu har jag missljud igen. Fick spännaren bytt i januari och ac-kompressorn för några veckor sedan.
Men nu efter bara omkring 200 mil efter rembytet så har jag missljud som låter som rem/spännhjul från högersidan igen.
:(

Låter främst vid gaspådrag på lägre varv (om det inte hörs lika bra vid högre varv för att motorn låter mer ska jag låta vara osagt men jag tror inte det). Och vid så pass lågt gaspådrag att jag kan framkalla det endast genom att höja hastigheten på farthållaren.
Japp, min nya spännare höll också i 200 mil men låter riktigt apskit nu :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Är det KINA-Ford dyngkvalitet man monterar.

Det låter som du säger mest vid högre moment på lägre varv, just pga att varvet ju pulserar mera då och remspännaren får jobba lite....
Användarvisningsbild
av hollan
kanske ac kompressorn som håller på att packa ihop
Användarvisningsbild
av Brainy
Som jag skrev 6 inlägg upp så byttes den till en ny för endast några veckor sedan. Fredagen den 17 februari för att vara mer exakt, så jag hoppas verkligen inte att det är den som börjar ge upp redan :)

Annars hade jag med satt den som en stark kandidat.
Användarvisningsbild
av hollan
aha nä dom är ju bättre f.r.o.m 2010 års modell så då skall inte den vara problemet om don nu inte har glömmt och spänna den
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]