Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jaha! Spånar själv vidare här då...

Lite tester angående varför pluskabeln från batteriet blir varm: (Den tjocka pluskabeln från batteripolen)

# Alla kontaktstycke i märarhuset anslutna.
# Tändningen frånslagen.
= Pluskabeln blir INTE varm.

# Alla kontaktstycke i mätarhuset anslutna.
# Tändningen på i läge II.
= Pluskabel blir INTE varm.

# Motorn i gång.
# Ljusvredet i mellan läge så inga lampor lyser.
= Pluskabel BLIR varm.

# Motorn i gång.
# Halvljuset tillslaget.
= Pluskabel BLIR varm FORT.

________________________________________________________________________________________________________

# Kontaktstycke "C" bortkopplat från mätarhuset. (Laddningslampan lyser inte och generatorn laddar då inte verkar det som)
# Tändningen frånslagen.

# Kontaktstycke "C" bortkopplat från mätarhuset. (Laddningslampan lyser inte och generatorn laddar då inte verkar det som)
# Tändningen på i läge II.

# Motorn igång.
# Ljusvredet i mellan läge så inga lampor lyser.

# Motorn igång.
# Halvljuset tillslaget.

Kan det vara så att en kortsluten bränd ledare i kretskortet ställer till detta, eller är det även fel på generatorn?
Det var som jag tidigare nämnt ledaren till tankmätaren som brändes av.
Säkringen till klockan hade även gått sönder, men klockan funkar nu med ny säkring liksom allt annat utom just tankmätaren.
Vad tror ni el-kunniga om detta?
är du säker att det ör ett problem ?
generatorn laddar 100 ampere - om batteriet är lite urladdat så kommer den att trycka in rätt mycket ström i det !
värmen kommer alltid på det ställe där motståndet är störst- om det blir varmt i batterikabeln så skulle det ryka i instrumentpanelen med tanke på kabel dimensionerna som är där.
jag skulle nog börja med att
- se till att alla jordförbindelser är bra på motorn och batteriet.
- se till att batteriet blir uppladdat
- skaffa en voltmeter och koppla in den så du kan se spänningen över batteriet.
Nej, inte helt säker! Men jag VILL vara det innan jag börjar använda bilen igen!

Värmen verkar hålla sig till där kabelskon är påpressad på kabeln, polen på batteriet eller längre upp på kabeln verkar INTE bli
speciellt varmt, men jag ska kolla noggrannare.

Batteriet har iofs varit lite lite urladdat när jag testat, får prova att ladda det fullt och sedan kolla!

Har haft av och rengjort alla jordförbindelser till både motor och chassi, så även både jord och plus till generator. Inga uppenbara fel
hittades! Ska kolla över det även på startmotorn.

Batteriet hade 12,4V nu när jag mätte i går, så det verkar ju ändå ok, generatorn laddar stabilt 13,65V. Det var samma spänning mot
flera ställen jag mätte mot, så jag kunde INTE lokalisera något spänningsfall. (Om jag nu gjorde rätt vill säga)

Tack så hjärtligt för tipsen! :-)-)
Då har jag gjort lite nya tester angående den varma batterikabelskon...

Generatorn laddade under testet 13,76V och när jag stannade motorn höll batterispänningen 12,74V.

# Startade bilen och lät gå på tomgång.

# Efter ca 5 minuter börjar batterikabelskon på batteriets pluspol bli ganska varm.

# Mäter då med multimetern mellan batteriets pluspol och plusanslutningen på generatorn, får ett värde på 0,74V. (Antar att man mäter spänningsfall så?)

# Låter bilen stå på tomgång ytterligare en stund.

# Efter ca 10-15 minuter börjar batterikabelskon svalna och anta en mer "ljummen" temperatur.

# Mäter då igen med multimetern mellan batteriets pluspol och plusanslutningen på generatorn, får ett värde på 0,34V.

# Efter ytterligare några minuter startar kylarens elfläkt.

# Nu börjar värmen komma tillbaka i batterikabelskon, fast inte alls lika mycket.

# Mäter då igen med multimetern mellan batteriets pluspol och plusanslutningen på generatorn när elfläkten går, får ett värde på 0,44V.

# Stänger av bilen och startar igen, detta för att elfläkten skulle slå av.

# Nu håller sig batterikabelskon bara "ljummen" igen.

# Slår igång sätesvärmen på båda framsätena.

# Mäter då igen med multimetern mellan batteriets pluspol och plusanslutningen på generatorn, får ett värde på 0,34V.

# Batterikabelskon håller sig fortfarande bara ljumen.

# Efter ytterligare en stund slog jag från motorn då temperaturen på kabelskon höll sig "ljummen".

Någonting jag lade märke till var att generatorn blir riktigt varm så man bränner sig på den!

Vet inte vad ni El-kunniga säger om ovanstående...

EDIT: Får tillägga att det inte blir gnistbildning när jag lägger på någon av batterikabelskorna.

(Ändrade även topic till en för tråden mer passande!)
Senast redigerad av 1 White, redigerad totalt 0 gånger.
Vad jag kan tänka mig som en möjlighet är att pluskabeln börjar gå av vid kabelskon så att det blir för lite ledande yta.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Vad jag kan tänka mig som en möjlighet är att pluskabeln börjar gå av vid kabelskon så att det blir för lite ledande yta.

Mvh GK
Den tanken hade jag också, men vad man kan se för blotta ögat tyder inget på det.
Man vet ju iofs inte hur det ser ut INNUTI kabelskon där den är pressad på kabeln.

Jag börjar efter senaste testet och mätningarna nu mer fundera i banor kring kass generator på något vis, eller att batteriet har
varit i dåligt skick då jag haft tändningen till en del för tester under arbetet med inkoppling av en kylvätskenivågivare? Kanske
ställde det kortslutna kretskortet till det och drog ut "krämen" ur batteriet?

Det konstiga är ju att efter 5 minuters tomgångskörning var batterikabelskon riktigt varm, inte på smältgränsen för någonting, men
man brände sig på den. Sedan efter ytterligare 10 minuters tomgångskörning började den bli svalare. Kan det bero på att batteriet
laddats upp en del då tro?

Ja, frågorna är många och svåra när det man kan minst om bilen är just elen!
Kan det inte vara så enkelt som "dålig kontakt" mellan kabelskon och batteriet. Nya kabelskor kan göra underverk. Gärna nya (pressade) kablar också
Hade liknande fel på kompisens båt. Mätte fram spänningsfall mellan generatorn och batteriet och "rev oss i huvudet" innan vi lade handen på batteriet och kände hur varm kabelskon var. Rengöring och infettning sen fungerade det.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Kan det inte vara så enkelt som "dålig kontakt" mellan kabelskon och batteriet. Nya kabelskor kan göra underverk. Gärna nya (pressade) kablar också
Hade liknande fel på kompisens båt. Mätte fram spänningsfall mellan generatorn och batteriet och "rev oss i huvudet" innan vi lade handen på batteriet och kände hur varm kabelskon var. Rengöring och infettning sen fungerade det.

Mvh
Lennart
Batteriet är endast ett par månader gammalt, så polerna är fräscha och fina.
Kabelskorna är minutiöst rengjorda och insmorda på anläggningen mot polerna med avsett fett, så där i är INTE felet!

Men jag ställer mig frågande till om det är kabeln mellan generator och batteriets pluspol som spökar? Borde väl inte vara så stort spänningsfall som 0,34-0,74V?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]