I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har märkt på min bil att oljan blir mycket svartare och svart fortare efter den steg 1 trimmats.
Finns det något samband mellan "skitigare" olja och mjukvautrimmning?
Om så är fallet, varför då? kan man göra något åt det? Spelar det någon roll?
Det är en bensinare.

tack
/M
Det enda jag kan tänka mig är att den fullgasanrikar för mycket och det då blir sot som trycks ner förbi kolvringarna.
Jag är ingen motortrimmare, så jag spekulerar bara. Men vid fullgas så ger man oftast motorn extra med bränsle för att kyla ner förbränningen så att man inte bränner ventilerna. Min spaning är då att de som gjort trimningen troligtvis har ökat den delen för mycket vilket resulterar i sotbildning och det trycks ner i oljan.

Skadligt? Tror inte det, men byt olja oftare.
erikn skrev:Jag är ingen motortrimmare, så jag spekulerar bara. Men vid fullgas så ger man oftast motorn extra med bränsle för att kyla ner förbränningen så att man inte bränner ventilerna. Min spaning är då att de som gjort trimningen troligtvis har ökat den delen för mycket vilket resulterar i sotbildning och det trycks ner i oljan.

Skadligt? Tror inte det, men byt olja oftare.
Tack! Mer i ämnet mottages gärna om någon har något att tillföra!
...Men den ska INTE få så mycket bränsle att det inte förbrukas i samma grad som innan trimning, då är något fel.
Har du INTE ändrat körstil ska INTE oljan påverkas! Gasar du mer "slits" oljan mer.

Har du bytt från delsyntet till helsyntet i samband med trimningen? Helsynteten "tvättar" motorn bättre invändigt.
Prova med att göra ett eller flera täta oljebyte MED filter, och se om "problemet" kvarstår.

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]