Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattehusse
Har en V40 2.0T -00 Den går normalt, så länge jag inte gasar fullt. Jag har bytt bränslefilter. När jag gasar på så känns det nästan som att den misständer, den hostar till flera ggr och ger inge kraft. Gasar jag halvmycket så funkar det skapligt. Men som sagt, luftfiltret är bytt, bränslefiltret bytt. Och va in på demia i Ludvika, och han trodde det va luftmassemätaren. Han förklarade hur jag skulle kolla om det va fel på den, men glömde hur man skulle göra! Det va typ att om man kopplar ur den, och det inte händer nåt så är det inte den det är fel på. Vill inte åka tillbaka och fråga eftersom dom har tråkig attityd och svindyra delar. Har försökt att kolla i Hynes (stavning) boken, men så sjukt kassa bilder att man fattar nada om man inte är expert! Vad kan jag kolla, och hur?? Nån vänlig själ som kan förklara för en som inte är van att meka bil?? /Maths
Användarvisningsbild
av DTJ
Förra sommaren hade jag exakt lika fel som du,
bytte tändstift, sedan har det funkat. Kollade gapet på dom gamla det var 1,2 mm
på det sämsta stiftet (ska vara 0,7 mm)
Kan vara en spricka i tändspolarna också, du får kolla.

//DTJ
av VovlovT4
Hade även jag samma fel som du har.
Inga sprickor i tändspolarna utan det löste sig på samma sätt som DTJ här ovanför skriver.

Kolla stiften om dom är OK. Är dom helt slut köp nya och prova igen. Fungerar det inte efter det, minska då avståndet lite grann och testa igen.
av mattehusse
VovlovT4 skrev:Hade även jag samma fel som du har.
Inga sprickor i tändspolarna utan det löste sig på samma sätt som DTJ här ovanför skriver.

Kolla stiften om dom är OK. Är dom helt slut köp nya och prova igen. Fungerar det inte efter det, minska då avståndet lite grann och testa igen.
Tack, jag har nya tändstift, men dom sitter så långt ner, måste man ha specialverktyg fär att få ut dom??
Användarvisningsbild
av sweddan
En förlängare till spärrskaftet? :roll:

Bara byta stiften. Ingen stor kostnad. Spärrskaft, förlängare, 16mm tändstiftshylsa. Kör på volvo original tändstift, bosch eller NGK. Inget annat. Se till att det är rätt stift till just din bil. Det sitter en spole ovanför varje stift. Dem skruvar du lätt bort och ryck dem försiktigt rakt upp ur tändstiftsbrunnen/hålet. Kan vara spolarna. Även läck på någon tryckslang till turbon, kass soppapump. Luftmassemätaren går att mäta värdena på. Vet ej dock vad dem är. Enklast är att pröva någon annans luftmassemätare.
av VovlovT4
mattehusse skrev:
VovlovT4 skrev:Hade även jag samma fel som du har.

Tack, jag har nya tändstift, men dom sitter så långt ner, måste man ha specialverktyg fär att få ut dom??
Ja, en tändstiftsnyckel. Dom är generellt ganska korta så en förlängning av något slag bör du fixa som, sweddan föreslår t.ex.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]