Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hallestrand
Har en Volvo v70 GLT -98 manuell.

Den startar när man bogserar igång den.
Startar inte på nyckeln.
Den har ingen gnista ALLS ur spolen vid start med nyckel.

De som är bytt är:
Tändspole.
Rotor.
Fördelarlock.
Kamlägesgivare.
Vevaxellägesgivare.
Antennring runt tändniingslåset.
Kontaktplattan bakom tändningslåset.

Nån som har någo ide?
av Denlilleelake
Om startmotor kärvar och tar "för mycket" ström så släpper styrenheten inte på tändningen.
Strömmen kan dock mycket väl räcka till att dra runt startmotorn. Att den startar vid bogsering tyder på detta.
Pettson har vid något tillfälle beskrivit i en tråd hur du smörjer upp startmotorn, sök efter tråden.
av Hallestrand
provat bygla startmotorn också.....ingen skillnad......bytt "startrosen" också.

även monterat bort startmotorn, den går hur fint och smidigt som helst.

provat byta databox, ingen skillnad, provat byta samtliga reläer i reläboxarna under huven utan resultat....
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det viktiga är vad spänningen ligger på i startögonblicket, är den för låg går inte elektroniken igång.
Startmotorn är ju ingen evighetskomponent och börjar så småningom gå trögt och dra för mycket ström.
Likaså batteriet är heller inget som håller hur länge som helst, till slut orkar det inte leverera tillräckligt med ström till startmotorn med för låg systemspänning som resultat.
Bilen går ju igång vid bogsering och startmotorn hade du ju redan kollat tydligen. Så nästa koll borde vara på batteriet och även anslutningarna på de grova kablarna både på plus och minus.
av Hallestrand
batteriet är helt och belastningsprovat kablarna är hela...
Har nu möjligheten att ha en likadan bil brevid och prova byta saker, bytt alla reläer i reläboxarna , och motorstyrdonet är bytt lmm är bytt startmotor är bytt, alla tänd givarna är bytta, kamremen står rätt, som sagt känns som jag provat allt.....har slut på ideer nu! snälla hjälp...

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har fyllt på kylvätskan två g[…]

EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]