- sön 04 mar 2012, 16:30
#625137
Jag kör själv 2,5FT Automat, och är mycket nöjd - kan inte tänka mig att jag skulle njuta nämnbart mer av extra 70 hk, men däremot är ju både AWD resp Keyless eller BLIS trevliga lyx-funktioner som man jag njuta av i vardagskörningen.
Kör man bara 1000 mil/år, så blir ju inte den förkortade serviceintervallen något problem, å andra sidan har man få år att få någon skattereduktion, om man köper begagnat... kostnaderna/besparingarna försvinner liksom i jämförelse med värdeminskningen, vilken för 2,5FT och T6 troligen är skapligt likartad (den ena drabbad av folkets märkliga inställning till etanol - hallååå bilen går på bensin också! - och den andra drabbad av att vara en stor och relativt oattraktiv 6-cyl överkonsument av kolväten).
Men jag tror inte att man ska se till ekonomin i fråga om vilken bil man ska välja i detta fall, utan snarare se på det ur ett samvets- kontra statusperspektiv.
Om man tror att T6 på bakluckan gör en lyckligare, så ska man köpa den bilen. Man kommer annars ångra sig varje dag man kör en 2,5FT. det finns inget värre än att vara missnöjd med sin bil, och känna att man köpt fel. Varje gång en sådan "man borde ha köpt" glider upp bredvid en vid rödlyset, så dör en liten bit av ens själ... tro mig, jag vet!
Om man däremot tänker efter och inser att 97% av svenska folket inte har en aning om skillnaden mellan en T6 och en 2,5FT, så tycker jag att man ska köra det mindre miljöovänliga alternativet (eftersom alla bilar per ce är miljöovänner).
Etanol är ett utmärkt bränsle, som förtillfället dessutom råkar vara billigare att köra på än bensin. Ett argument som sällan förs fram, är att man faktiskt framtidssäkrar sin bil, som kommer att kunna gå på två olika bränslen, och sålunda troligen inte bli lika illa drabbad av politikernas nycker kring vad som för tillfället skall ses som miljövänligt. Man kan ju både köra på bensin och etanol. Jag är personligen också övertygad om att detta kommer att avspegla sig i beg-priser, om några år, när den lite omotiverade diesel-hypen troligen har gått över. Det finns stora fördelar att kunna välja ett alternativt bränsle...
Kör man bara 1000 mil/år, så blir ju inte den förkortade serviceintervallen något problem, å andra sidan har man få år att få någon skattereduktion, om man köper begagnat... kostnaderna/besparingarna försvinner liksom i jämförelse med värdeminskningen, vilken för 2,5FT och T6 troligen är skapligt likartad (den ena drabbad av folkets märkliga inställning till etanol - hallååå bilen går på bensin också! - och den andra drabbad av att vara en stor och relativt oattraktiv 6-cyl överkonsument av kolväten).
Men jag tror inte att man ska se till ekonomin i fråga om vilken bil man ska välja i detta fall, utan snarare se på det ur ett samvets- kontra statusperspektiv.
Om man tror att T6 på bakluckan gör en lyckligare, så ska man köpa den bilen. Man kommer annars ångra sig varje dag man kör en 2,5FT. det finns inget värre än att vara missnöjd med sin bil, och känna att man köpt fel. Varje gång en sådan "man borde ha köpt" glider upp bredvid en vid rödlyset, så dör en liten bit av ens själ... tro mig, jag vet!
Om man däremot tänker efter och inser att 97% av svenska folket inte har en aning om skillnaden mellan en T6 och en 2,5FT, så tycker jag att man ska köra det mindre miljöovänliga alternativet (eftersom alla bilar per ce är miljöovänner).
Etanol är ett utmärkt bränsle, som förtillfället dessutom råkar vara billigare att köra på än bensin. Ett argument som sällan förs fram, är att man faktiskt framtidssäkrar sin bil, som kommer att kunna gå på två olika bränslen, och sålunda troligen inte bli lika illa drabbad av politikernas nycker kring vad som för tillfället skall ses som miljövänligt. Man kan ju både köra på bensin och etanol. Jag är personligen också övertygad om att detta kommer att avspegla sig i beg-priser, om några år, när den lite omotiverade diesel-hypen troligen har gått över. Det finns stora fördelar att kunna välja ett alternativt bränsle...
XC60 T6 Recharge -21
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08
Tidigare:
XC40 D4 AWD Auto, Intro Edition -18
XC70 II D4 Auto, Summum -15
V70 II 2,5FT Auto, R-Design -11
S60 2,4/140 Man, Classic -08