Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör själv 2,5FT Automat, och är mycket nöjd - kan inte tänka mig att jag skulle njuta nämnbart mer av extra 70 hk, men däremot är ju både AWD resp Keyless eller BLIS trevliga lyx-funktioner som man jag njuta av i vardagskörningen.
Kör man bara 1000 mil/år, så blir ju inte den förkortade serviceintervallen något problem, å andra sidan har man få år att få någon skattereduktion, om man köper begagnat... kostnaderna/besparingarna försvinner liksom i jämförelse med värdeminskningen, vilken för 2,5FT och T6 troligen är skapligt likartad (den ena drabbad av folkets märkliga inställning till etanol - hallååå bilen går på bensin också! - och den andra drabbad av att vara en stor och relativt oattraktiv 6-cyl överkonsument av kolväten).

Men jag tror inte att man ska se till ekonomin i fråga om vilken bil man ska välja i detta fall, utan snarare se på det ur ett samvets- kontra statusperspektiv.
Om man tror att T6 på bakluckan gör en lyckligare, så ska man köpa den bilen. Man kommer annars ångra sig varje dag man kör en 2,5FT. det finns inget värre än att vara missnöjd med sin bil, och känna att man köpt fel. Varje gång en sådan "man borde ha köpt" glider upp bredvid en vid rödlyset, så dör en liten bit av ens själ... tro mig, jag vet!
Om man däremot tänker efter och inser att 97% av svenska folket inte har en aning om skillnaden mellan en T6 och en 2,5FT, så tycker jag att man ska köra det mindre miljöovänliga alternativet (eftersom alla bilar per ce är miljöovänner).
Etanol är ett utmärkt bränsle, som förtillfället dessutom råkar vara billigare att köra på än bensin. Ett argument som sällan förs fram, är att man faktiskt framtidssäkrar sin bil, som kommer att kunna gå på två olika bränslen, och sålunda troligen inte bli lika illa drabbad av politikernas nycker kring vad som för tillfället skall ses som miljövänligt. Man kan ju både köra på bensin och etanol. Jag är personligen också övertygad om att detta kommer att avspegla sig i beg-priser, om några år, när den lite omotiverade diesel-hypen troligen har gått över. Det finns stora fördelar att kunna välja ett alternativt bränsle...
Jag skulle nog ta 2.5FT'n om det bara fanns dom alternativen att välja på. Jag skulle tycker milen avskräcker på dom andra.
Att jämföra prestanda mellan dom går ju inte, en T6 går ju som f-n jämfört med den äldre 2.5Ft motorn som ju i sammanhanget är ganska slö.

En 2.5FT kommer alltid vara mer lättsåld än en T6, det är jag övertygad om. Det finns T6:or som legat på blocket i över ett år, så de är inte värst heta, trots att det inte finns så jättemånga av dom. Men det beror ju på hur länge du tänkt ha den. Själv byter jag bil var femte år och då är andrahandsvärdet inte prioriterat när jag köper den. jag köper bil för att ha den, inte för att sälja den.

/Martin
Tack för bra input.

Angående 2.5 FT-motorn. Jag körde tidigare en 10:a 2.5 FT via bilpoolen vi var med i och jag minns den som väldigt rapp. Häromdagen provkörde jag en 08a som var Polestartrimmad och även den kändes nice.

Så nu är frågan hur 08:an som inte är Polestar känns i jämförelse med 10:an samt den andra 08.an.

Skall provköra den om någon vecka men är ändå intressant hur ni andra resonerar.
av Enzo
2.5FT kan du ju trimma till 260 hk, men AWD är ju lite svårare att fixa till sådär enkelt ;)

T6 AWD alla dagar i veckan, i synnerhet om du bara kör 1000 mil.
av heffa
Hart kört en 2,5ft 09 i drygt ett år nu och är mycket nöjd. Tyckte motorn var rapp och fin med sina 200hk men gjorde ändå en Polestaroptimering och fick 258 och nu är den helt fantastisk. Jag kör bara Etanol utom någon enstaka gång när det inte har funnits på macken. Jag har aldrig haft några som helst problem med motorn.
När man läser på det här forumet så känns det som om 2.5FT motorn är absolut en av dem bästa motorer som har suttit i en volvo. Det är inte mycket negativ kritik angående denna motor. Det enda som är negativt är i sådna fall att den är lite törstig.

Jag tycker själv att man köper ingen volvo för att man vill ha billiga bensinräkningar... :D

Har själv haft en 2.5FT i sexmånader ca och den var grymt skön att köra.
Mccartney skrev:
chanel skrev:Tänk om man kunde få 2000kg släpvikt på en 2,5 ft då kunde jag överge D5an.
D5an är grym den också.... :)
Well..... Stod med en D5an bedvid en T6a vid rödljuset. "Tyckte fullt" på skoj. T6;an försvann som en raket i horisonten och det kändes som D5an stod still i jämförelse...... 100 pållar till under huven gör grym skillnad.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]