Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Tycker mig också se betydligt fler D3 än D5 på vägarna trots att inköpspriset inte skiljer jättemycket. Kanske en konsekvens av att de som kör oljeeldat inte bryr sig så mycket om 50hk extra. De åker ju som bekant på "vriiiiiiiiiidet" :wink:

Vad jag förstår så skulle det kommit en ny prislista förra veckan, min fru väntar offert från nya listan...

Mvh
Arese
av pergrein
pergrein skrev:Säljaren sa att det blir nog bägge lådorna (man/aut). Dom skulle ner på en info i stockholm V11 om jag kommer ihåg rätt, så då får man veta allt...

Mvh
Per
Kom ihåg fel :oops: Det var V13 dom (Volvo i Gällivare) skulle ner och få lite info...

Mvh
Per
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Vore väl smidigare att sälja D5 AWD med manuell då, lite dyrare i inköp, lite lägre bränsleförbrukning.
Kan bara hålla med, Volvo har ju tvärvägrat att sälja V70 D5 AWD Manuell i många år nu-
Enzo skrev:Jag vägrar nämligen tro att de där ca. 20 tusen som diffar mellan D3 och D5 är nån särskilt stor dealbreaker. Man får en betydligt trevligare motor för i sammanhanget småpengar. Men så ogillar jag ju D3 2.0 väldigt. Volvos tråkigaste motor i mitt tycke.
Säg inte det, 99% av mina kollegor vägrar kategoriskt att växla manuellt, och D5 Aut är för dyr för att passa i tjänstebilskakylen. Då köper de D3an har jag märkt och de 20.000 de sparar lägger de på automat.
Det finns ju alltid brytpunkter, men många har ju 7,5 basbelopp eller vad det där, och då får man nog ändå inte in en 2-liters AWD.

Hur det än är, skillnaden mellan D3 2.0 och D5 är så stor att jag inte begriper hur folk kan tjafsa med rdesign och liknande istället för att ta en så väsentligt mycket trevligare motor. Jag ser inga som helst fördelar med 2-litern, den varken drar mindre eller är trevligare på nåt sätt. Vill man spara pengar tar man 1,6an som jag ser det. Jag ser ändå flest D5 när det handlar om XC70 och XC60 på vägarna, men det finns säkert statistik på det.

Och med tanke på hur få som ändå köpte D5 AWD Summum för 335 tusen på kampanjen som fanns så är det nog inte priset som är problemet. Vad gäller XC70 D5 så rullar det en hel del på vägarna, så de verkar få sälja ändå, priset till trots. Jag är helt ointresserad av en Passat AllTrack till kanske 40000 lägre pris, jag tycker XC70 är en mkt trevligare och "finare" bil att kuska runt i, så varför ska jag betala 400 för en sån som jag inte är riktigt nöjd med istället för 440 för en bil jag är mer eller mindre toknöjd med, allt handlar ju inte om pengar. Detsamma gäller ju alla bilar, det finns alltid billigare alternativ. Gillar man Passaten, fine ta en sån, vill man verkligen ha en D3 med rdesign och 18-tummare, fine. Jag åker heller D5 Kinetic i så fall.

Och fram tills dess att de verkligen presenterar en V70 D3 2.0 AWD så är jag skeptisk. Jag blir inte ett dugg förvånad om den bara är en obefogat rykte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
7.5 basbelopp + 1 basbelopp utrustning har vi viket är mycket vanligt i tjänstebilsvängen. Därför åker alla med awd här XC70 D3 o XC60 D3 för att kunna klämma in automatlådan.

Hade volvo inte haft det alternativet så hade de ju inte kunnat erbjuda någon awd aut alls till alla dessa köpare och de hade fått gå på tex passat istället.

Nu kostar ju awd d3 motorn lika mycket att tillverka som D5an.

Klart volvo vill spara pengar och lyfta i något billigare som D3 fwd 2.0 spisen i AWDn också.
av Erst
VolvoB20 skrev: Nu kostar ju awd d3 motorn lika mycket att tillverka som D5an.

Klart volvo vill spara pengar och lyfta i något billigare som D3 fwd 2.0 spisen i AWDn också.
Är 2.0 motorn verkligen billigare för volvo att tillverka? Måste vara marginellt mindre material som går åt till den motorn än till 2.4 motorn...
av perhall
Den har väl ett billigare turboaggregat i alla fall... men kan inte skilja så många tusen kr... dock med alla påslag till åf:s listpris blir det en del../PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erst skrev:
VolvoB20 skrev: Nu kostar ju awd d3 motorn lika mycket att tillverka som D5an.

Är 2.0 motorn verkligen billigare för volvo att tillverka? Måste vara marginellt mindre material som går åt till den motorn än till 2.4 motorn...
2.4 är en sekventiell dubbelturbo med massor av rörmokeri, ventiler och dubbla snurror. 2.0 är en klassisk enkelfläkt, bra mycket billigare i tillverkning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varje dag är en jakt på kostnader för att höjja ekonomiska marginalerna. Kan man plocka bort en turbo, massor med rör och ventiler ur produktionen som ändå inte används alls på D3 AWD (2,4), så har man ju säkert uppfyllt sin kvot.
av Petzzon
Enzo skrev:
Det finns ju alltid brytpunkter, men många har ju 7,5 basbelopp eller vad det där, och då får man nog ändå inte in en 2-liters AWD.
Det borde väl gå att få in en V70 på kampanj under 7,5 basbelopp, just nu kan du ju köpa en V70 D3 Momentum inkl Metallic, tidur, HGV pkt2 och 7 tums skärm för 304.900 så med AWD under 330 kan inte vara några bekymmer. Visst ingen Automat i det priset men skippa onödiga saker som HGV paketet och 7 tums skärmen så räcker det mer än väl.
Tror den kommer sälja riktigt bra.
Idag har Volvo ingen bra Husvagnsdragare som kvalar in i den begränsning på 7,5 basbelopp som många tjänstebilsförare har.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare