Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni
#623346
Hej, jag har en gammel 244 -77 som inte belysningen till mätarna funkar. Kontroll lamporna fungerar men annars är det mörkt. Lite jobbigt att lysa med en ficklampa för att se hur fort man kör. Jag har försökt känna med handen men hittar bara kontroll lamporna.
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken. Tänk på rubriksättningen i framtiden!
av Rådlös
#623382
Du får helt enkelt mäta dig fram till avbrottet, för det måste vara något sådant någonstans. Börja med att skaffa en multimeter, någon modell från våra bilprylvaruhus i prisklassen 300 - 500 kr duger gott. Sedan skaffar du ett kopplingsschema till den aktuella bilen, dom finns på Blocket, Tradera och i antikvariat. Och sedan börjar du mäta från den punkt där du har spänning. Sedan går man framåt mot kontrollamporna. Någonstans på vägen upptäcker man att spänningen saknas. Då har man ringat in felet.
Multimetern och kopplingsschemat kommer du att ha nytta av även i framtiden.
av Toni
#623422
Jag läste i ett annat inlägg om instrument belysning att det kan vara reostaten som är trasig och att man kan koppla förbi den. Kopplar man ihop kablarna från den då eller?
av Rådlös
#623441
Ja, det gör man, men vilka kablar och på vilket sätt det skall kopplas ihop går inte att säga "så här på avstånd". Man måste ha ett schema och helst också ha bilen framför sig.
En enklare testmetod och kanske åtgärd är ju då i stället att byta hela reostaten mot en identisk från skroten. Men om det inte är den som är felet, så har man ju inte kommit längre för det.
av Amarace
#623642
Reostaten är ju bara ett motstånd i serie, så det är bara att koppla ihop dom kablar som går till/från reostaten så har du full styrka istället.
Och det är så gott som alltid den som spökar.
av Toni
#623901
Jo jag pillade med reostaten idag och fick det att lysa lite svagt. Så det är bara att koppla ihop alla kablar? Helt onödig grej.
Användarvisningsbild
av Frrla
#625503
Amarace skrev:Reostaten är ju bara ett motstånd i serie, så det är bara att koppla ihop dom kablar som går till/från reostaten så har du full styrka istället.
Och det är så gott som alltid den som spökar.
ja mätte upp min igår då jag tyckte de lyste dåligt i panelen. å jag får bara ut 8 volt..... går inte dessa att rennovera själv?

Ok, då kör jag.

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]