Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
Efter att det poppat upp massa inlägg som nämner vevhusventilation i olika trådar det senaste så har jag börjat fundera på huruvida man skulle titta till sin egen.

Är detta något som jag behöver/borde göra?

Bilen i fråga är en V40 Classic med 2.0T-motorn och den har nyss passerat 12000 mil. Den är fullservad, och min körstil (har haft den i 8 månader och kört 2200 mil) är väl ganska så hård, även om jag inte kör stolle så att säga.

Jag har serviceprotokoll för bilen och enligt det så kollas vevhusventen efter 16000 mil. Men ska man ändå riva ner och göra rent? Eller förutsätta att allt är lugnt så länge man inte upplever några symptom?

Frågeställningen är kanske lite konstig, men med tanke på vad man läst att andra råkat ut för så känns just den här grejen som en sak att hålla koll på, eller är jag ute och cyklar?
av Uninium
Är det lika utbrett problem på våra bilar då? Går man däremot in på 850/s70 så är det ett större problem med div läckande packboxar som följd.
Användarvisningsbild
av thorell
unlock26 skrev:Är det lika utbrett problem på våra bilar då?
Jag vet inte, och det är därför jag ställer frågan. :D
av janvolvo
ryker det när du drar upp oljestickan?
läker det olja runt påfyllningslocket för olja?

om inte, så kan du köra vidare
av Spannen
Jag undrar också detta. Hur omfattande arbete är det? Hade bilen inne på service för ett tag sen och enligt protokollet skulle vevhusventilationen rengöras. Detta var inget dom nämnde när jag frågade vad som ingick, och när jag påpekade det så sa dom typ "jaja, det fixar vi också". Är dock skeptisk till om de verkligen gjorde det? Är detta ett jobb som man med lätthet kan "fixa" lite snabbt vid en vanlig service, eller tar det tid/borde kosta extra?
Användarvisningsbild
av thorell
janvolvo skrev:ryker det när du drar upp oljestickan?
läker det olja runt påfyllningslocket för olja?
Något läckage runt locket finns inte. Ska kolla rök i oljestickan nästa gång bilen är riktigt varmkörd.

Men det finns alltså ingen mening med preventivt arbete? Jag menar, en täppt vevhusventilation på den här motorn är inget som kommer plötsligt och leder till allvarliga problem?
av janvolvo
Oroa dig inte, om du kör hårt och motorn blir riktigt varm så kommer du inte få problem med ventelationen.
På volvo brukar dom bara blåsa lite med tryckluften i slangarna.
Användarvisningsbild
av thorell
Ok. Då kan jag vara lugn då.

Och snart åker sommarpuckarna på, och då kommer bilskrället få gå varm, det är en sak som är säker. Dubbdäck är bra för både grepp i halka och bensinräkningarna eftersom man inte kör speciellt hårt.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]