Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PizzeNizze
Hej!

ETS lampan har börjat lysa. Har läst ut koderna: P1601= Vet ej samt P1603=Ignition discharge module (1DM) group C

Ignition = tändning antar jag Module= modul. Jag gissar på tändningsmodul...

Fast vad betyder detta ???

Samt är det någon som vet vad felkod P1601 betyder har sökt i forumet googlat och haft mig men får inte fram det.
Är tacksam för alla svar.

MVH

Pizzenizze
av PizzeNizze
Hej!

Jag använder mig av biltemas felkodsläsare. Den är ju lätthanterlig, förut fick jag dra med laptopen ut i bilen. Fast koderna finns ju inte med i boken någonstans. I morse lyste heller inte ETS lampan. Skall göra som du säger, fär jag väl se om de dyker upp igen. Symptomen är annars: Lätt att få "kärringstopp" (är trots allt yrkeschaufför) samt att den tog några "småskutt" framåt när jag gasade.

Tack för svaret.

PizzeNizze
av PizzeNizze
Tack för sidan.

Kan det vara tändingsmodulen och luftmassemätaren kanske??

Har gjort rent förgasarspjället och släckt felkoder, fast det hjälpte inte....

Någon som har något förslag?

Pizzenizze :-O)
av gleal
Jag har ett liknande problem. ETS lös, tomgången blev svajig, liksom pendlade mellan ca 900-1100 med jämn frekvens, typ 2ggr/sek. Kunde också läsa ut felkod P1603. Lätt att få kärringstopp är det med. Efter omstart av motorn försvann problemet temporärt och ETS-lampan släcktes. Hur löste du det? Fick du byta gasspjället till ett med "gul lapp"? Tacksam för svar /Glenn
Användarvisningsbild
av mikeyman35
P1601=ECM-91FO
P1603=ECM-91A7

ECM-91FO: Om gasspjällsenheten(ETM) registrerar ett internt fel sätts felkod ECM-91FO i motorstyrenheten.
ECM-91A7: Om gasspjällenheten (ETM) registrerar ett internt eller externt fel sätts felkod ECM-91A7

Felorsak:
-föremål blockerar trottelplattan(oljefilm, damm,etc).
-dåligt laddat batteri eller korroderade anslutningskablar
-spänningsmatningen till gassjällsenheten
-gammal programvara i gassjällsenheten
-defekt gassjällsenhet

Det första som ska kontrolleras är batteri och laddningssystem. För låg batterispänning kan orsaka denna felkod.
Kontrollera gassjällsenhetens kontaktstycke med avseende på kontaktresistans och oxidation.
Kontrollera gassjället beträffande föroreningar/ kärvning samt att inget föremål blockerar spjället.
Tips:Små föremål kan förorsaka att spjällskivan fastnar temporärt, detta kan ge felkod.
Kontroll av spänningsmatning:Kolla så att ETM får spänning från systemrelä. Vid tändning på ska ett pipande ljud höras från gasspjällsenheten under en kort stund, då den har spänning.

Felsökningen fortsätter sedan med bla med att ETM görs spänningslös osv...
av gleal
Tack för ditt fina svar!
Jag skal lförsöka få tid till rengöring ikväll.
Behöver man plocka bort spjäffhuset för rengöring eller kommer man åt tillräckligt bara genom att
lossa på luftslangen?
Behöver man byta packningen om man plockar av spjällhuset för rengöring?
Vad är bäst att rengöra med, luddfri duk och t-röd?
Skall kolla oxidation av kontaktstycket också samt batterispänning och pipljud
av gleal
Nu har jag rengjort spjällhuset. Det var lite skitigt, så klart, men inte så mycket att jag kunde känna att det tog emot när jag vickade på spjället.
Batterispänningen ligger på 12,4V, pipljudet hörs klart och tydligt vid tändning. Stiften på kontaktdonet nedanför/framför mototrn såg rena ut,
men jag sprutade rejäkt med isopropanol i båda kontaktstyckena och tryckte ihop kontakterna ett antal gånger.
Det blir en lite längre biltur imorgon...vi får se hur det utvecklar sig.
Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]