Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Jag måste fråga en grej angående den manuella parkeringsvärmare på/av funktion?
Jag vet att man kan programera coupe/parkerinsvärmare med hjälp av tidur men det finns en till funktion som man kan aktivera vid körning. När använder man den funktionen? Den är "av" på min bil.
sony skrev:Jag måste fråga en grej angående den manuella parkeringsvärmare på/av funktion?
Jag vet att man kan programera coupe/parkerinsvärmare med hjälp av tidur men det finns en till funktion som man kan aktivera vid körning. När använder man den funktionen? Den är "av" på min bil.
När man vill att värmaren skall fortsätta när motorn stängs av, t.ex. när vid ett kort ärende i butik och man vill komma tillbaka till en varm bil. Har man inte fjärrkontroll kan man också vilja aktivera värmaren vid valfri tidpunkt före avfärd.
Användarvisningsbild
av EjS
Hej,

Akta er med att altid använda parkeringsvärmaren - speciellt om man åker kort tid utan att motorn blir varm.

Jag har präcis bytt min värmare efter 3 år och 9000 mil - värmaren var fuldständig söndersliten och jag har altid haft "auto på".

Jag vet inte vad Volvo kräver för en ny värmare men jag ger 6000 SEK för en ny Termo Top 5 vid Webasto.

VH Esben
EjS skrev: Akta er med att altid använda parkeringsvärmaren - speciellt om man åker kort tid utan att motorn blir varm.

Jag har präcis bytt min värmare efter 3 år och 9000 mil - värmaren var fuldständig söndersliten och jag har altid haft "auto på".
Värmarna är i grunden parkeringsvärmare som alltid går minst en halvtimma. Därför är det viktigt att de inte går för kort tid när de väl har startat. Då kan en manuell aktivering av direktstarten för att undvika att den stängs av vid tillfälliga stopp vara bra.
Användarvisningsbild
av sony
Men tex. i går glömde jag ställa in tidur för värmare och imorse när jag skulle i väg var bilen kall. Jag ställde park.värmare i läge "på "manuellt. Jag gjorde så eftersom jag uppfattade det som att det hjälper motor att bli snabbare varm.Stämmer det här eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av sony
Jag var tvungen att gå till bilen eftersom det finns några olika "värmare" och det här med värmare är nytt för mig. Det är är min första disel. Så här ligger det till
1.direktstart parkeringsvärmare "av"
2.extra värmare auto "på"
Kan någon förklara för mig vad är vad och när ska man använda dessa?
nr. 1 använde jag imorse och ställde i läge "på" när jag skulle åka iväg och bilen var kall. Gjorde jag rätt
Tacksam för svar känner mig verkligen förvirrad.
Det du gjorde då gjorde ingen nytta alls.

Direktstart är det tänkt att du ska använda en halvtimme innan du ska köra, för att värma upp motor och bil före start.
Extravärme i läge Auto innebär att bilen själv sätter på värmaren efter det att du startade, om det är så kallt att bilen tycker att det behövs extra värme för att få upp arbetstemperaturen på motorn fort nog.

Så det du gjorde hade bilen gjort själv, med dina inställningar.
Användarvisningsbild
av sony
apersson850 skrev:Det du gjorde då gjorde ingen nytta alls.

Direktstart är det tänkt att du ska använda en halvtimme innan du ska köra, för att värma upp motor och bil före start.
Extravärme i läge Auto innebär att bilen själv sätter på värmaren efter det att du startade, om det är så kallt att bilen tycker att det behövs extra värme för att få upp arbetstemperaturen på motorn fort nog.

Så det du gjorde hade bilen gjort själv, med dina inställningar.
Tack , men jag hänger inte med angående "direktstart värmare" Hur menar du "en halvtimme innan jag ska köra" eftersom jag ställer in tid med tidur om jag vet när jag ska åka iväg?
av mikebike
sony skrev:Tack , men jag hänger inte med angående "direktstart värmare" Hur menar du "en halvtimme innan jag ska köra" eftersom jag ställer in tid med tidur om jag vet när jag ska åka iväg?
Om du har glömt att ställa in tiduret på kvällen kan du gå ut på morgonen innan du äter frukost och direktstarta värmaren. :wink:

Jag glömmer nästan alltid ställa in tiduret innan, så jag köpte fjärrstart till min. :-)-)
Användarvisningsbild
av sony
mikebike skrev:
sony skrev:Tack , men jag hänger inte med angående "direktstart värmare" Hur menar du "en halvtimme innan jag ska köra" eftersom jag ställer in tid med tidur om jag vet när jag ska åka iväg?
Om du har glömt att ställa in tiduret på kvällen kan du gå ut på morgonen innan du äter frukost och direktstarta värmaren. :wink:

Jag glömmer nästan alltid ställa in tiduret innan, så jag köpte fjärrstart till min. :-)-)
Nu hänger jag med. Tackar så mycket.
Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]