Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peter18
Hej!

Jag ska ta körkort om ca 2 månader och har nu börjat kollat efter en bil. Jag har fastnat lite för S80 (manuell) men jag har mina funderingar.

Min budget är mellan 20000-40000, så då hamnar jag väl runt -98 till -01 nånstans. Mina förhoppningar är ju att bilen inte ska behöva lämnas in på reparation stup i kvarten för det är inget jag har råd med. Bränsleförbrukningen är också viktig del, kommer troligtvis jobba i Norge över sommaren så det kommer bli en del pendling fram och tillbaka. Därför hoppas jag få tag i en bil som inte slukar upp alla mina pengar på vägen hem.. Vill inte ha automat och behöver heller inte ha någon värsting motor.

Det jag gillar med S80 är att den ser modern och fräsch, kollar jag vissa andra märken/modeller blir jag förvånad över att de är gjorda samma år.

Det jag undrar över är alltså om jag borde fortsätta kolla efter en S80 eller ska jag ge upp den och kolla på något annat? Fått för mig när jag försökt läst runt att det har funnits en del problem med modellen? Bland annat växellådan har jag hört talas om, fast kanske endast gäller automaten? Någon speciell jag ska kolla efter, 2.4t? 2.5t? osv? Undrar även om något vet ungefärligt vad de drar vid blandad körning?

Inte särskilt kunnig eller påläst om bilar så skulle verkligen behöva er hjälp! Tack på förhand!
Mvh Peter
Användarvisningsbild
av wissel
Med din Budget som underlag skulle det troligen handla om en S80 med miltalet runt 20-25 tusen mil. Det som då gäller är
att "samtliga" vanliga fel är åtgärdade typ, Bytt Gasspjäll, Bytt LMM, Främre Lamdan, Övre Motorfästet, Bärarmar,
Fjäderbenslagringar. Om inte detta är gjort så får du kanske räkna med att du åker på detta relativt snabbt.
Motoralternativ tycker jag då borde hamna på 140 eller 170 HK. T-motorerna kan du få problem med Vevhusventilationen om detta inte
är gjort vid Kamremsbytet som skall ha skett vid 16 tusen mil.
Som pendlarbil är den otroligt bra med tanke på säkerheten men dock inte ekonomin kanske.
S80 är väl närmast en Premiumbil och kan väl knappast anses som en billig pendlarbil egentligen !?
Vore jag i ditt ställe så skulle det nog bli en Asiat (Honda,Toyota mm.) bil som du får tag i dels en nyare dels en med färre mil !
Det är trots allt en bil som tillverkades för kanske 12-13 år sedan, det har hunnit hända rätt mycket sedan dess !
Hoppas du får flera idéer och tankar om detta. Det finns säkert dom som tycker jag pratar i Nattmössan men det bjuder jag så gärna på..... :-)-)
av S80D5-02
S80 med d5:an, 163 hästar eller den senare modellen med 185 hästar, hade jag valt. Är väl från årsmodell 2002. Är bilen servad hos Volvo de första 15 tusen milen är nog typfelen avhjälpta.
Användarvisningsbild
av wissel
S80D5-02 skrev:S80 med d5:an, 163 hästar eller den senare modellen med 185 hästar, hade jag valt. Är väl från årsmodell 2002. Är bilen servad hos Volvo de första 15 tusen milen är nog typfelen avhjälpta.
jag också om jag fått den för Budgeten som han beskriver. 20 - 40 000:- Tackar Tackar.
av S80D5-02
wissel skrev:
S80D5-02 skrev:S80 med d5:an, 163 hästar eller den senare modellen med 185 hästar, hade jag valt. Är väl från årsmodell 2002. Är bilen servad hos Volvo de första 15 tusen milen är nog typfelen avhjälpta.
jag också om jag fått den för Budgeten som han beskriver. 20 - 40 000:- Tackar Tackar.
Ok, lite snäv budget. Men s80 är inte heta på marknaden, om inget hänt senaste året. Så med lite tur kan 40 räcka. Kolla annonser som legat ett tag och pruta.
Användarvisningsbild
av Guligan
S40 är ju också en trevlig bil, om man inte har jättehöga krav på komfort. Bör att gå att få en -03 för de pengarna.

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]