Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannnes
Hej

Jag har en S80 D5 -10 och undrar när man bör eller om man behöver byta glödstift vid ett specifikt intervall?

Sedan undrar jag om det är samma motorolja (Castrol 0W-30) som även dieselmotorerna behöver vid service såsom Volvos bensinvarianter, eller är det någon annan sort specifikt för deras dieselmotorer?

Mvh
Johannes
Användarvisningsbild
av hollan
oljan är samma till bensin och diesel 0-30w castrol
glödstift är där ingen bytes intervall på brukar inte strula före 30000mil
hollan skrev:oljan är samma till bensin och diesel 0-30w castrol
Vad bra att det är samma olja som till bensinarna, men skulle det gå att använda tex 0w-40 eller 10w-60, eller måste det bara vara denna (0w-30)?
Angående glödstften så behövs det i princip inte att byta, men blir det "bättre" av att byta dem tidigare?
Johannnes skrev:
Vad bra att det är samma olja som till bensinarna, men skulle det gå att använda tex 0w-40 eller 10w-60, eller måste det bara vara denna (0w-30)?
Angående glödstften så behövs det i princip inte att byta, men blir det "bättre" av att byta dem tidigare?
Har bilen börjat närma sig 30 000 mil redan?? Om svaret är ja, så hmm, ja, kanske att du märker skillnad, skulle dock inte tro det..
Spelar milen någon roll på glödstiften?

Är det inte antalet kallstarter * antal minusgrader = byten.
Variosboy skrev:
Johannnes skrev:
Har bilen börjat närma sig 30 000 mil redan?? Om svaret är ja, så hmm, ja, kanske att du märker skillnad, skulle dock inte tro det..
Nej inte i närheten av 30.000 mil, jag förstår att det inte är det första man byter. Angående oljan som kommer det nog bli 0w-30 som Volvo brukar använda.
Variosboy skrev:Du menar väl inte på allvar att du tänker serva en -10 själv???
Eller fyller du bara på olja, eller gör ett extra oljebyte utöver serviceplanen?
Service på S80 D5 är 1år eller 3000 mil, bilen har gått 1000 mil (4 mån efter service). Jag brukar inte vänta ett år för att göra service hos Bilia, utan byter olja samt oljefilter själv ung efter halva tiden. När tiden (1år) gått så är den inne hos Bilia för ordinarie service.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]