Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kebabpizza skrev:
Omek skrev:Hur är det med kylarvätskan? Fullt?
Den är ok.
Låter som om du har luft i systemet. Har man bytt kylarvätska på bilen lr utfört nån reparation på kylsystemet nyligen??
Jag tror också på luft i systemet. Om den vägrar att lufta ur spontant kan man prova att köra runt bilen på härsen och tvärsen i en brant backe. Min gamla bil - med ständigt grava luftningsproblem - fyllde en stor luftficka i en skarp kurva... De' sa' SLUURRP.
Luftfickor har jag inte tänkt på faktiskt iom att termostatbytet gjordes på verkstad i höstas.
Men jag har bytt termostat själv på mina gamla Volvos (850, S70) utan något strul.
Men denna motor kanske skiljer sig kanske ifråga om rördragning då, med några elaka högpunkter som är svår att lufta ur?

Förresten, tack så länge för alla svar :)
Nej, kylfläkten startar aldrig. Var ute i ett ärende nyss och körde väl ca 30 km, och när jag kom hem igen, lät jag bilen stå på tomgång ca 10 minuter och fläkten startade inte en endaste gång.
Testade då även att dra på full värme, vilket gjorde att motortempen efter en stund sjönk ett skalstreck på mätaren, när jag stängde av värmen segade sig tempen upp till normal igen.
Har väl mer och mer börjat att inse att det tydligen ska vara så här. Volvo-verkstaden hade inget speciellt att säga om detta heller. Och en bekant som bytte upp sig till en XC70 -01 från en gammal V70 märkte en också en markant skillnad i hur snabbt motorn blir blir varm, dock inte som min.
Jag har dock kommit på en egen lösning på det hela, kör på 4:an på landsväg så motorn ligger på 2500..3000 varv, varvid tempen stiger med "normal" hastighet, 6:an åker i först vid normaltemp. Och märkligt nog stiger förbrukningen knappt alls.
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]