- mån 06 feb 2012, 07:50
Helt klart har du bättre flöde i en tjockare IC med grövre kanaler! Sammanlagda volymen i kanalerna är ju betydligt större. Det jag syftade på var att man som "normaltrimmare" INTE ska luras tro att en eftermarknads IC gör underverk på låt oss säga upp till 0,8 bar laddtryck i en B230FK/FT. Sedan om man laddar på mer måste man givetvis ha bättre flöde än vad troligen en original IC kan leverera. Sedan sitter det troligen turbulatorer i många "fetare" eftermarknads, vilket det förmodligen INTE gör i original...
Maskinerna det handlade om vid 10 graders sänkning var "racemaskiner", jag frågade inte om effekten, men jag misstänker att det var betydligt mer än 200hk det handlade om. Sedan misstänker jag att det ger än mindre temperaturvinster på en moderat trimmad B230? (180-200hk)
Helt klart måste man välja IC efter behov, jag bara ville påvisa att skilnaderna för "normalbilen" kanske inte blir så stora som man kan tro.
Vill man ha en IC som FLÖDAR mycket bättre måste man ju jämföra följande siffror:
Volvo: (från uträkningarna ovan)
Antal celler= 31
Cell= 590x40x4mm
Volym/cell= 94,4cm3
Total volym= 31x94,4= 2926,4cm3
Eftermarknads: (från uträkningarna ovan)
Antal celler=19
Cell= 590x50x9,75mm
Volym/cell= 287,62cm3
Total volym= 19x287,62= 5464,78cm3
Här ser vi då att volymen och då också flödet är mycket större i eftermarnads IC´n.
Sedan ska det också framgå att det var en "billig" eftermarknads som gav en tempsänkning på endast 10 grader, när det monterades en "dyr" hände det tydligen mer, om jag fattade allt rätt. Som jag skrev tidigare beror nog mycket på uppbyggnaden INNE i själva IC´n också...