Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peede
Hallå som rubriken lyder, Jag köpte en v40 som turbon var kass på och vevhusventilationen var igensatt och toppen var sne. Så jag hämtade en begagnad turbo rengjorde vevhusventilationen och bytade alla packningar från sumpen upp till ventilkåpan inklusive toppapackning och planade toppen. Sen skruvade jag ihop allt igen och skulle provstarta den och då vart där inget nämvärt komp i bilen, Har provat att kolla kamremen och allt det men jag vet inte fall dom som planade toppen har plockat av själva drevet från den ena kammen så det sitter fel eller nåt. Är mycket tacksam för svar och är väldigt öppen för alla förslag. MVH Patrik
av rudarmy
Sen skruvade jag ihop allt igen och skulle provstarta den och då vart där inget nämvärt komp i bilen
mätt kompen i alla cylindrar? ett känt problem med fas2 2.0t är att kolvarna kan gå sönder redan orginal..

mvh bengt
Användarvisningsbild
av vetten
Det man alltid bör göra när man byter topp är att alltid låta plana den "nya" innan man monterar den eftersom den har suttit och blivit inkörd på en annan motor och då inte stämmer med din motor.
Det har jag fått lära både av erfarenhet och goda råd av mina mekkompisar.
av Peede
vetten skrev:Det man alltid bör göra när man byter topp är att alltid låta plana den "nya" innan man monterar den eftersom den har suttit och blivit inkörd på en annan motor och då inte stämmer med din motor.
Det har jag fått lära både av erfarenhet och goda råd av mina mekkompisar.
Jag har inte bytatt toppen utan jag bara planade den gamla som satt på bilen. MVH Patrik
av Peede
rudarmy skrev:
Sen skruvade jag ihop allt igen och skulle provstarta den och då vart där inget nämvärt komp i bilen
mätt kompen i alla cylindrar? ett känt problem med fas2 2.0t är att kolvarna kan gå sönder redan orginal..

mvh bengt
Mjo det kan du ha rätt i och där är inget komp på 3 cylindrar och ytterst lite på den ena. Men kolvarna kan väl inte bara gå i sönder när jag plockar av toppen, Jag körde hem bilen när jag köpte den så den funka ju då. :)

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]