Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IamEsse
Som ni säkert sett letar jag bättre begagnade bilar som bara den.

Just nu står matchen mellan en 2.5FT Summun med Driversupport och keyless och hela faderuttan som gått 11500 mot en T6 AWD som gått 17500 mil med nästan identisk utrustning samt en T6 AWD som gått 15000 men som saknar keyless och driversupport.

Alla tre kostar ganska så exakt 190 000 kronor alla 09:or.

Det jag känner med 2.5 FT är att den är skattebefriad något år till samt att jag inbillar mig att T6:orna drar ungefär lika mycket bensin som 2.5FT drar etanol men skillnaden är att etanol kostar 5 kronor mindre/l.

Sedan är det ju det här med kristallkronan och andrahandsvärldet - det känns lite som att etanol kommer tillbaka i och med att diesel får så mycket stryk just nu... men bensinmotorer som drar så mycket lär väl aldrig ha någon storhetstid igen. Saaamtidigt blir det allt hetare med AWD.
av Lövet
Hur mycket vill du åka T6 AWD? Det finns inga ekonomiska argument för den utan den är dyrare på allt. Det är bara upp till dig om det är värt det, omöjligt för oss att säga. Dock är ju skattefriheten för 2.5FT ganska små pengar egentligen.

Skulle jag köpa själv skulle jag ta 15' milaren. Driversupport och Keyless är ointressant för mig, lägre mil mer värt.
AWD smäller rätt högt och även känslan av att ha en T6:a som visst skall vara en otroligt fin motor - när jag tänker efter så är det väl egentligen bara så att jag är rädd att inte bli av med den om 2-3 år.

Vi kör mindre än 1000 mil om året, cyklar till jobbet och skulle i behöva använda bilen dit så är det faktiskt motorväg från huset till företaget nästan hela vägen. (Cyklar dock på cykelvägen jämte :) )
IamEsse skrev:AWD smäller rätt högt och även känslan av att ha en T6:a som visst skall vara en otroligt fin motor - när jag tänker efter så är det väl egentligen bara så att jag är rädd att inte bli av med den om 2-3 år.
Get your point! Men jag tror inte det finns någon större anledning till oro. Tillgången på T6:or är inte så stort. Och en viss efterfrågan kommer alltid att finnas. Mega raset har redan skett :-)-)
Jag hade köpt 2.5FT, jag är i ärlighetens namn inte så förtjust i T6:an. Utan att ha några belägg alls för detta, anser jag att det är för trångt, en volvo är byggd för en mindre motor... 2.5FT kommer vara "rolig" att tanka när full tank kostar 700kr i stället för över 1000. (Jag vet att etanol drar mer, men man blundar för det när man tankar :) )Dessutom tycker jag att driver suport och 6000mil mindre slår högt. En bil med närmare 25.000 mil på mätaren tror jag kommer vara mer svårsåld än en bil under 20.000 mil. Men visst, ett T6 märke på bakluckan... :P

Lycka till!
av pm922
Har en av varje, väljer T6an varje dag om jag hinner först.

Förutom skatten då som är hög på T6:an är det ingen större skillnad på förbrukningen. Jag har automat på min 2,5Ft och det är ingen direkt snålvarg. T6:an slickar också i sig soppa men är fantastisk att köra, inte på GTI-bilars sätt men fullgas-acceleration på E:4an framkallar klart ett dumflin på läpparna. AWD är underbart när det är vinter, sen är ju frågan hur ofta det behövs. Keyless och driver-support kan du nog leva utan.

Finns en hel del 2008 T6 på blocket som gått 10000-12000 mil som borde gå att köpa för din budget.

Provkör båda!
Av ren nyfikenhet, vad har du för bensinförbrukning? Klarar man att hålla Volvos siffror med T6:an?
Aut vs Aut mellan de bägge bilarna och man har ingen stor skillnad. Kör man dessutom under 1000 mil/år hamnar man mellan en hundring och tvåhundring/mån mer i soppa. Men gissningsvis så blir totalen 400-800kr dyrare/mån för T6:an. Men man får ju AWD och runt 300hk :D

Man borde dock kunna få till ett slutpris på runt 200k för en T6:a, med betydligt mindre miltal än 15 000mil ;-//
Hade jag kört under 1000 mil/år hade jag sneglat på en beggad T6.
T6 alla dagar i veckan som alla andra sagt kör du mindre än 1000mil så är det några hundrigar du spar på bränslekostnader. Etanol är bara skräp antingen är det för kallt eller så har man tankat för mycket etanol å behöver lämna in den. Nu kommer alla säga hur fel jag har. Kört flertals ETANOL bilar har varit strul med alla är det inte de ena så är det det andra. nää bensin skall det vara om du nu inte vill ha lastbil/ traktormotor (diesel)
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]