Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

245/40-18 P Zero är rena suddgummit, min V70D5 My10 som jag bytte in förra året, hade ca3 mm (enligt inbytesprotokollet)kvar på framdäcken då de rullat ca 1500mil.
Användarvisningsbild
av Brainy
Eftersom ingen ens sa att 225 kunde vara ett vettigt val och jag misstänker att det blir lite smalt samt att de flesta verkar tycka att spårigheten är hanterbar så köpte jag idag 245or.

Tack för er input!
av Pekå
Ljudmäsigt behöver du nog inte alls fundera över 245/40/18 upplever v70 så bra isolerad att någon skillnad knappast märkbar. I somras bytte jag från originaldäcken Pirelli P Zero till Nokian Z, ett däck som jag verkligen kan rekommendera det spårar mindre än Pirelli samt att det går mjukt och tyst.Priset gjorde inte saken sämre och att däcket har en snygg profil.
av perhall
225:or är ett bra val vid 17".
Ljudmässigt hörs P Zero 18" mer än alla 17" (kanske inte slitna regummerade 245-45 no-brand...). Kan tänka mig att NOkia Z är tystare.

Tyvärr är det så med däck att grymt grepp som Pirelli och i viss mån Conti innebär kortare livslängd och högre ljudnivå. Michelin är oftast tysta, bekväma och håller länge men har inte alls samma grymma grepp som ett Pirelli Zero.../PH
av mossbo
Har kört på Michelin 17" hela tiden, 3e uppsättningen nu, 20.000 mil. Kört med chip sen 12.000 mil, och mycket med stort släp. Kan AWDn göra sån grym skillnad på slitaget?!
OBS 16" Conti på dubben, 2a uppsättningen
av chanel
Awd gör stor skillnad, min fwd börjar tugga och vingla i minsta uppförsbacke. Kan säga att jag har max släpvagnsvikt dvs 2 ton och ganska bra last i bagaget så jag ligger nog på gränsen på max tågvikt för ekipaget.
Användarvisningsbild
av torwald
Jag tycker oxå att AWD gör stor skillnad. Iaf med släp och på dubbarna på vintern.

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]