Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Råkade kortsluta kretsen till tankmätaren då jag glömde lyfta kabeln från pluspolen på batteriet när jag skulle montera tillbaka
mätarhuset.

Så nu undrar jag om det går att byta hela kretskortet? Det går i alla fall att köpa "löst" hos Volvo.

Instrumentet är ett YAZAKI och bilen är en 945 -98.
Senast redigerad av 5 White, redigerad totalt 0 gång.
Jodå, Volvo har det som reservdel.
Frågan är bara om jag själv kan byta det eller om det är svårt och måste göras av "yrkesfolk"?

Någon som i så fall har tips om något angående bytet?
Kretskortet bockas ju in vid anslutningarna till kabelstyckena, måste man värma när man bockar in det där?
skrapa fram "frisk" foile och löd dit en tunn tråd !
det viktigaste är att du får kontakt i "kontakten" mot kablaget.
annars kan man ju "bonnlaga" genom att ta en kabelsko med ögla - lägga den under första skruven som ledaren går till och sätta en kort kabelstump som du sätter i en "strömtjuv" som du sätter i motsvarande kabel i ditt kablage i bilen !
är du med på hur jag menar ?

/emwtur
Vill du löda så tar du en tunn enkelledare 0,25 kvadrat, isolerad. Den löder du fast i ringen runt skruvhålet, och den andra ändan nära kontakten. Fixera ledaren med små tejplappar tight mot kretskortet, maskeringstejp är bäst. När du lött färdigt så limmar du ledaren mot kretskortet med epoxylim. Det behövs inte hela sträckan, tre - fyra duttar räcker och tejparna kan sitta kvar medan limmet härdar. Välj ett långsamthärdande lim om du kan välja. Det hinner flyta ut bättre än ett snabbhärdande. Det finns dom som tar 18 - 24 timmar på sig att härda. Men det är kanske överdrivet i detta sammanhanget. Men inte fel om man skulle hitta ett sådant.
Att löda fast en tråd längs med en ledningsbana går till så här: Skrapa försiktigt bort den skyddslacken som är på ledningsbanan som är frisk. Avisolera ca 10 mm av ledaren. Fixera den med tejplappar som jag beskrev. Använd en varm lödspets, gärna en lite grövre. Detta för att du behöver mycket värme på kort tid. Att värma länge på en ledningsbana är äventyrligt. Den riskerar att lossna då. Därför skall det gå relativt fort. Sätt an lödspetsen mot ledaren, drag spetsen utmed ledaren mot slutet. Se till att det finns lödtenn på spetsen så att det väter. Vill man tillsätta mer tenn så håller man det på "andra sidan" av ledaren relativt lödspetsen. Men var inte överdrivet generös med tenn. Har man tillgång till flytande flussmedel så är det ett plus. Stryk på lite innan lödningen. Tvätta sedan av flussmedlet med t.ex T-sprit. Se till att det inte rinner ner flytande flussmedel i kontakten. Har flussmedlet stelnat så kan man peta bort det med en tandpetare eller annat lämpligt. Inga metallsptesar!
I kretskortsammanhang finns det ibland små genomföringar med så kallade "lödöar". Har man två sådana, en i varje ända på den ledningsbanan så är det naturligtvis idealiskt att använda dom. Då blir förfarandet som att löda fast en komponent. Det vill säga: Man värmer lödön, stoppar ner den avisolerade tråden och tar bort lödkolven. Sedan klipper man bort överskottet på kortes baksida och tejpar fast igen och löder på samma sätt i andra ändan. Och limmar.
Även om det redan sitter ett komponentben i hålet, så brukar det gå bra att stoppa ner tråden där, om det finns plats. Men undvik att löda fast direkt i komponentbenet. Man kan behöva byta den vid något tillfälle i framtiden.
Tack ska ni ha för tips och förklaringar! :D
Så som beskrivs hade jag ungefär klart för mig att det skulle gå till, dock inte i detalj.

Ett nytt problem som uppstått är att pluskabeln på batteriet blir riktigt varm när bilen står på tomgång. Har provat att dra ur två av
kontaktstyckena från mätarhuset, varav det ena (INTE det som hör till den brända ledaren) verkar vara boven i dramat.
Drar jag ur det kontaktstycket (kontaktstycke "C") ur mätarhuset blir INTE pluskabeln varm! Kan detta ha med den brända ledaren i
kretskortet att göra? Borde ju inte beröra det kontaktstycket tycker jag...

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]