Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Modellerna som återkallas är Volvo S60, S80 samt XC60 och XC70. Enligt amerikanska National Highway Traffic Safety Administration så handlar det om ett elkablagefel.
Fler nyheter
di.se

Felet kan göra att bilarnas airbag inte fungerar som de ska, eller inte fungerar alls, uppger organisationen.

Förutom att bilarna återkallas så har Volvo utfärdat ett försäljningsstopp hos återförsäljarna.

Bilföretaget har inte fått in några rapporter om personskador, skador eller krockar.

Till och med mitten av februari hade Volvo fått in 182 garantianspråk på grund av problemet.

Ändrade rubriken /Brainy
av danli
Läst artiklen också, satt dock och funderade på hur det kom sig att V60 ej var påverkad då S60 är i stort samma till B stolpen.
Att NHTSA ej nämner V60 kan dock beror på V60 säljs inte i USA vad jag vet.
av Micke008
danli skrev:Läst artiklen också, satt dock och funderade på hur det kom sig att V60 ej var påverkad då S60 är i stort samma till B stolpen.
Jag kan ge dig en hint till att V60 inte är med, den säljs inte i USA samma sak med V70 som inte säljs där längre...
Men artiklen handlar ju inte bara om USA, så kanske har personen läst och lagt ihop information från olika ställen. Modellerna som näms i artikeln är de som stoppas i USA, i Sverige gäller det nog alla bilar som kan säljas med backvarningskamera.
av danli
Micke008 skrev:
danli skrev:Läst artiklen också, satt dock och funderade på hur det kom sig att V60 ej var påverkad då S60 är i stort samma till B stolpen.
Jag kan ge dig en hint till att V60 inte är med, den säljs inte i USA samma sak med V70 som inte säljs där längre...
Men artiklen handlar ju inte bara om USA, så kanske har personen läst och lagt ihop information från olika ställen. Modellerna som näms i artikeln är de som stoppas i USA, i Sverige gäller det nog alla bilar som kan säljas med backvarningskamera.
Artiklen i Teknikvärlds nämner även V60 och V70.
Tekniken värld skrev:I dag har Volvo Personvagnar gått ut med information att de kommer att återkalla drygt 100 000 bilar av modellerna S60, V60, V70, XC70, S80 och XC60. Alla av årsmodell 2012 och tillverkade mellan vecka 20 och 40 förra året. Enligt Bo Larsen, Volvo Personvagnars presschef som teknikensvarld.se varit i kontakt med, har man under kvällen kommit fram till hur många bilar som berörs i Sverige. Den siffran uppgår till drygt 16 000.
http://www.teknikensvarld.se/2012/03/02 ... ge-berors/
av 2444ever
Kul för kineserna efter köpet när någon ur gamla ledningen sa "jo, nämnde vi att..."
av LOTEZ
En undran...

Är spekulant på en XC60 byggd 09/05. Kan jag se så "alla" återkallningar och dylikt är utfört på bilen?
Det jag främst tänker på är i och omkring motor/automatlåda/ackompressor/remmar och dylikt som man läst om här.
Det är en 2.4D 163hk (som omg blir polestar 205 vid ev köp)
av pergrein
Ja, dom på verkstan kan kolla upp det. Jag gjorde det åt min far som skulle köpa en XC70II D5 och då fick vi reda på att motorn var bytt, vilket inte behöver betyda att det är dåligt men han köpte den inte. Stod även om remspännaren och service m.m

Mvh
Per
Är det någon som kan förklara varför den här nyheten helt plötsligt blev "het" igår på nyheterna? Såg den på text-tv, och det nämndes på flera olika nyhetsprogram.
av qwerty
LOTEZ skrev:En undran...

Är spekulant på en XC60 byggd 09/05. Kan jag se så "alla" återkallningar och dylikt är utfört på bilen?
Det jag främst tänker på är i och omkring motor/automatlåda/ackompressor/remmar och dylikt som man läst om här.
Det är en 2.4D 163hk (som omg blir polestar 205 vid ev köp)
Min volvo verkstad sa så här, de kunde tala om vilka åtgärdspaket som var gjorda, men jag fick inte veta vilka fler som fanns som åtgärdspaket och ej var utförda på min bil, jag frågade varför jag inte fick se dom och de sa att det står så på papperet.

Jag har köpt beggad bil. Orsaken jag fick detta svar var att jag frågade om jag fick se papperen som de skrev ut från Volvos nationella server på min bil i samband med en åtgärd för ac kompressor.
Om du kommer in begär något som är åtgärdspaket med goodwill får du den utförd gratis, men de talar inte om ytterligare saker som bör göras i hopp om att du ska köra tills åtagandet går ut och sedan själv stå för notan. Trevligt så det förslår.

Undrar hur många saker man åker med i sin bil som inte är ok och tillverkaren vet om det men väljer att inte ens låta dig ta del av det, goodwill eller ej.
Vibration i bakvagn xc70

Finns lite luftning osv, men det är ju sjukt […]

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]