Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå allesammans!

Håller på och gör om min 945 97a till en Classic! Och i classicen har vi ju den fina ECO mätaren vilket inte sitter i min 97a
Går det att enbart byta varvräknaren? Hur isåfall?

Ha d! /David
Användarvisningsbild
av White
Jag har aldrig bytt någon men jag TROR att det går att byta bara den. Du måste i så fall plocka loss hela instrumentet från bilen.

OBS! Lossa allra först pluskabeln från batteriet! (Vilket jag glömde och kortslöt mitt kretskort!) :evil:

Börja sedan med att trycka in två spårskruvmejslar i dom små hålen i vardera sida av ramen framför mätarhuset, på så vis kan du
snäppa loss hela ramen.

Efter det så lossar du bara skruvarna som håller mätarhuset och drar det rakt ut, man kan behöva lirka lite.

Sedan får du lossa alla kontaktstycken i från mätarhuset.

Nu kan du ta ut hela mätarhuset ur bilen.

Nu ser du att mätarhuset går att skruva isär.
White skrev:Jag har aldrig bytt någon men jag TROR att det går att byta bara den. Du måste i så fall plocka loss hela instrumentet från bilen.

OBS! Lossa allra först pluskabeln från batteriet! (Vilket jag glömde och kortslöt mitt kretskort!) :evil:

Börja sedan med att trycka in två spårskruvmejslar i dom små hålen i vardera sida av ramen framför mätarhuset, på så vis kan du
snäppa loss hela ramen.

Efter det så lossar du bara skruvarna som håller mätarhuset och drar det rakt ut, man kan behöva lirka lite.

Sedan får du lossa alla kontaktstycken i från mätarhuset.

Nu kan du ta ut hela mätarhuset ur bilen.

Nu ser du att mätarhuset går att skruva isär.
Okej tack!
Tänkte om mätaren kanske är lödd in eller liknande :) Blir o köpa en sån mätare och meka lite :D

Är ju detaljerna som gör det :D

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]