Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
MartinS skrev:Visst, det är jättebra, men det är ju inte sååååå stor prisskillnad mellan D3 och D5. När de börjar erbjuda AWD till T4 alt T3 börjar de konkurrera med VW på riktigt.

/Martin
Om AWD skulle komma till T3/T4 då köper jag troligen det med, men inte som det är nu när man måste ta största motorn (T6)...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av poseidon
Steff 99 skrev:Är det D3 2,0 så bör det hamna på ca 330.000 för en manuell, eller så krigar man direkt med Passaten (som bara finns med DGS-låda) och då finns den bara med automat som V70 D5 AWD, då stiger väl priset upp emot 350...
I momentumutförande i så fall. Passaten ligger ju på strax över 300 i grundutförande.
av Enzo
MartinS skrev:Visst, det är jättebra, men det är ju inte sååååå stor prisskillnad mellan D3 och D5. När de börjar erbjuda AWD till T4 alt T3 börjar de konkurrera med VW på riktigt.

/Martin
Precis, Kinetic lär ju alla ta ändå och tar man med automaten, så vad skiljer då? 20 papp? Billigt för att få en riktig motor. Och i ärlighetens namn det kan knappast vara de 20 tusen som är dealbreakern!
av perhall
Kan ju bli så också att D3 AWD 2,0 blir bas för rätt många kampanjer och prisutspel, lite som V60 T3 och V70 T4 har varit. D5 AWD hålls därmed mer exklusiv. Man kan t e x tänka sig att ingen D5 AWD säljs med Kinetic medan en hel del D3 AWD säljs som Kinetic och för 309900 på kampanj. "Nu AWD på köpet till D3" precis som Volvo nu kör "XC70-tillägg bara 4900"... så jag tycker inte alls att en D3 AWD 2,0 är onödig eller meningslös... utan viktig för Volvo i ambitionen att försvara marknadsandelar.
PH
Användarvisningsbild
av gooose
Får väl citera en kund till mig han bor i ett backigt område och garage nerfarten är brant
Han kunde inte komma upp från sin garage uppfart ett par ggr förra vintern med "frugans " bil
Han kör en XC70 själv och då kollar han på en "billigare" bil till frun och om han väljer en volvo så är det
V60/V70 D5 Awd Automat är ju det som finns att tillgå idag dom är inte lång bort från hans egen bil i kostnad/inköpspris och som han säger lite väl magstarkt för en 2dra bil
Han behöver diesel,Awd och då finns Passat, skoda som "billigare" alternativ och det är närmare 150000:-att spara och det är inte små pengar
Så det är bra att Volvo vaknat för att få tillgodose kunders önskemål på "billigare" Awd bilar som tidigare vart tvingade att välja annat märke för önskad spec på bil

//Gooose
Senast redigerad av 2 gooose, redigerad totalt 0 gång.
av Steff 99
Det beror väl på hur man räknar, vad man "sparar" på att köpa en bil som är 100.000 billigare i inköpspris ser man väl först när man jämför vilket värde man har kvar efter exv tre år.
Ekonomin är ändå totalkostnaden som kapital, värdeminskning och driftkost, för de tre åren man har bilen.
Det är inte säkert att det skiljer så mycket när man räknar samman
Användarvisningsbild
av gooose
Självklart men det är ändå vid inköp som x antal kronor skall fram och om bilen kostar runt 450" eller 300" med önskad spec visserligen mer utr i v60 då det fanns mer kul så att säga
Jämförda bilar är V60 AWD/Skoda superb combi 170 tdi 4x4 manuell

med möjlighet att välja D3 manuell så kommer bilen att bli mycket billigare i både inköp och bränsle förbrukning då man inte är påtvingad a låda

//Gooose
av perhall
Måste helt klart vara en bra affär det här för VOlvo.
Vinner massor med kunder som annars skulle köpt Passat m m.
Får sälja en lite billigare bil till de som eg inte vill ha D5 men måste köpa den för att få AWD.
Alla gladare.
Volvo mer konkurrenskraftigt...
PH
av Enzo
gooose skrev:Självklart men det är ändå vid inköp som x antal kronor skall fram och om bilen kostar runt 450" eller 300" med önskad spec visserligen mer utr i v60 då det fanns mer kul så att säga
Jämförda bilar är V60 AWD/Skoda superb combi 170 tdi 4x4 manuell

med möjlighet att välja D3 manuell så kommer bilen att bli mycket billigare i både inköp och bränsle förbrukning då man inte är påtvingad a låda

//Gooose
Vore väl smidigare att sälja D5 AWD med manuell då, lite dyrare i inköp, lite lägre bränsleförbrukning. Jag vägrar nämligen tro att de där ca. 20 tusen som diffar mellan D3 och D5 är nån särskilt stor dealbreaker. Man får en betydligt trevligare motor för i sammanhanget småpengar. Men så ogillar jag ju D3 2.0 väldigt. Volvos tråkigaste motor i mitt tycke.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Vore väl smidigare att sälja D5 AWD med manuell då, lite dyrare i inköp, lite lägre bränsleförbrukning.
Kan bara hålla med, Volvo har ju tvärvägrat att sälja V70 D5 AWD Manuell i många år nu-
Enzo skrev:Jag vägrar nämligen tro att de där ca. 20 tusen som diffar mellan D3 och D5 är nån särskilt stor dealbreaker. Man får en betydligt trevligare motor för i sammanhanget småpengar. Men så ogillar jag ju D3 2.0 väldigt. Volvos tråkigaste motor i mitt tycke.
Säg inte det, 99% av mina kollegor vägrar kategoriskt att växla manuellt, och D5 Aut är för dyr för att passa i tjänstebilskakylen. Då köper de D3an har jag märkt och de 20.000 de sparar lägger de på automat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare