Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
Bosa skrev:[
Ursäkta om jag går lite off topic nu men kommer det nyare bergvärmepumpar från Nibe eller är det frånluftspumparna som förnyas?

Är på G med att kirra bergvärme nämligen och det blir nog Nibe.

Vad jag har förstått så är det ny frånluftspump som kommer, för att möta dom hårdare energikraven, så jag antar att det är en varvtalsstyrd kompressor i dom nya, för priset på dessa verkar hamna uppåt 80kkr, och det verkar ju stämma. 1250'n är ju i samma prisklass.

Det kom ju alldels nyligen nya berg/markpumpar, 1245-serien.

Glöm inte att projektera in frikylan :)

/L
Användarvisningsbild
av wendtan
Vad kul att du gjort framsteg! Jag har tittat mer och mer på Nibe 1250. Jag tycker dock informationen från Nibe är förhållandevis tafatt. De kan inte släppa någonsom helst info om 1250 kommer med det uppdaterare användargränssnittet med usb kontakt på 1250n. Det är kanske inte ett avgörande val, men eftersom jag bestämt mig för en panna med frekvensstyrt varvtal på kompressor och cirk pump så är 1250n den enda pannan att välja på från Nibe.
Användarvisningsbild
av Loner
Där ser man, jag är insnöad på dom gamla pumparna jag.
Kikade dock på 1250 när jag köpte min, tekniken talar ju för 1250, men priset gjorde ju att det var omöjligt att räkna hem den.
Den kostade runt 80kkr utan rabatt då.. nästan dubbelt mot en pump utan varvtalsstyrning.

/L
Användarvisningsbild
av wendtan
Det gör den fortfarande. IVT:s lösning inkl vvb kostar i samma härad. Kalkylen för 1245:an som ligger ca 30 under är intressant. USB interface, ett vettigt användargränssnitt, större VVB samt den tystaste värmepump de utvecklat. Vi får se vad som händer, det blir inte aktuellt med installation förrän till hösten :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
1. Bortsett från att jag inte har programmerat nånting sen jag knackade Basic på 80-talet och tappade bort mig ganska tidigt i ditt första inlägg, så: Kul!

2. Har du missat http://www.elektronikforumet.com så hoppa dit med en gång.

3. Vad negativa man kan vara då! Ska man räkna timpeng på sin fritid när man gör nåt man tycker är kul så kan man lika gärna gå och dö. Förutom tillfredsställelsen när någon frågar "vart har du köpt den" och man svarar: "byggt själv!"
Användarvisningsbild
av wendtan
Sparkz: Jag försökte inte direkt dämpa programmers entusiasm, jag försökte bara ställa det hela lite i perspektiv.
Jag känner bara att ibland känns fritiden vikitigare än att sitta och bränna timmar i något som redan finns.
Tillfredställelsen i att utveckla något själv får jag mer än mättad på min arbetsplats :wink:

Om du nu sen likställer detta med att gå o dö så får det stå för dig. Jag ser det inte så, men sen jobbar du nog inte så mycket som jag gör heller.

Jag tar ledigt 4 mån för att vara med att bygga ett lösvirkeshus hus till mig och min familj senare i år, så jag är nog inte ett helt förlorat fall :wink:
Användarvisningsbild
av Loner
wendtan skrev:Jag tar ledigt 4 mån för att vara med att bygga ett lösvirkeshus hus till mig och min familj senare i år, så jag är nog inte ett helt förlorat fall :wink:
Tänk om man hade haft möjlighet att vara ledig och bygga på heltid.. *avis*, Ser fram emot projekttråden :wink:

/L (sitter och knappar ladder 0700 på en lördagmorgon)
Användarvisningsbild
av Loner
Jag sprang på en RCU så jag la ner mitt egna projekt.

RCU är kopplad till ett Scada-system som även istter ihop med PLC-systemet som "styr" kåken.
Detta projekt har dock varit vilade pga tidsbrist men snart hoppas jag få tid att utveckla det så det blir riktigt användbart och förenklande för vardagen.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]