Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av webtomten
Hej,

Min färddator i bilen (V40 2.0T -98) funkar inte riktigt som den ska. Den visar medelhastighet, fuel range samt yttertemperaturen. Övriga funktioner funkar inte. Vrider jag på strömställaren hoppar den mellan dessa 3 bara. Ibland har jag tur och lyckas kunna se motortempen. Jag trodde det var fel på strömställaren så jag köpte en ny för att testa. Vilket inte hjälpte.

Någon som varit med om liknande problem? Och vad gjorde ni åt problemet?

MVH
Jesper
av uffe_hudik
Motortemperatur ? På min 2,0t -99 kan jag inte se nån motortemp.Men alla lägen fungerar.. borde inte dom va lika ?
Användarvisningsbild
av vetten
Vet inte på vilken årsmodell som dom bytte färddator men på -98an så sitter den gamla stora och som också satt i 400 serien. På dessa mätare brukar felet ofta vara glapp eller oxid i kontaktstyckena som sitter på baksidan av mätaren men det förekommer också att själva lödningarna på själva kretskortet är dåliga och måste lödas om.
av webtomten
Uffe: jag har följande lägen på min: Fuel inst, Fuel AVG, Speed AVG, Range, Dist, Engine, EXT.

Vetten: jag tror inte det är lödningarna på kretskortet i strömställaren för jag har testat med en annan som fungerade i en annan bil. Men inte i min.
Kanske skulle testa kontakt spray i kopplingen. Förresten någon som vet hur många kopplar det ska gå ifrån kontakten? Känns som att det är mer stift än kablar.
Användarvisningsbild
av MartinS
uffe_hudik skrev:Motortemperatur ? På min 2,0t -99 kan jag inte se nån motortemp.Men alla lägen fungerar.. borde inte dom va lika ?
Instrumenthuset och färddatorn ändrades mellan 98 och 99.

/Martin
av webtomten
Ingen annan som har någon ide?

Ibland funkar allt ibland inte. Har testat med ny färddator utan resultat. Känns inte som glapp i dom 4 kablarna som sitter i kontakten bakom färddatorn. När det inte funkar kan jag ha ratten rakt upp mot range och vrider ett snäpp mot distans då hoppar den ner till ext (yttertemp) direkt och hoppar över distans och motor temp även om reglaget står på distans. Vrider jag åt vänster ifrån range går den över till genomsnitts hastighet som den ska. Men vrider jag ytterligare ett snäpp mot bränsleförbrukningen så går den tillbaka till range.

Kan det vara så att problemet är i mätarhuset i instrumentpanelen? Eller vart ska man börja leta? Hade varit kul att få igång den utan att behöva lämna in den.
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]