Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Dicer skrev:Säg att jag byter olja/filter själv nu, sen ska den servas för 12000mil om 500 mil. Skulle ni låta verkstan byta det igen då?
Jag byter olja med 700-1000 mils intervall, för att det är en billig försäkring och enkelt att göra.

M V H
---> Matz
av Frigge
Dicer skrev:Säg att jag byter olja/filter själv nu, sen ska den servas för 12000mil om 500 mil. Skulle ni låta verkstan byta det igen då?
Då är det ju ganska meningslöst att byta nu (HMM)
Varför inte göra 12000 milsservicen direkt ?
av KuLLeN
vilken olja brukar ni hälla i?
Användarvisningsbild
av Wolfman
Denna Olja använder jag till min V-70 2,5T -99 tycker den uppfyller det jag behöver, kör 1000-1200 mil på den dagens oljor håller bra kvalite så byte oftigare en så tycker då jag är onödigt.

Q8 Formula Excel

Syntetisk motorolja SAE 5W-40 med överlägsen prestanda
Syntetisk högprestanda motorolja för personbilar med bensin- gas- eller dieselmotorer samt direktinsprutade dieselmotorer. Speciellt rekommenderad för högprestandamotorer med 4-ventilsteknik, turbo och katalysator, där påfrestningar och värmeutveckling är mycket höga. Utvecklad för långa bytesintervaller och bränslebesparing.
Användarvisningsbild
av eccy243
Den ojla vi tippar i på Bilbolaget heter Castrol SLX Longtech 0W-30. Denna slår vi i i stort sett alla bilar före -05. På Dieslar -05 och alla -06 slår vi i Castrol R-Tech 0W-30.
Jag har hört nånstans att om man slår i R-tech i en gammal motor, kan oljepumpen kavitera. (Vet ej om detta är sant)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
drar upp en gammal tråd istället för att göra en ny :D

Släcka servicelampa innan service:

Om jag gör det själv, dvs nyckel läge 1 håll in trippmätare osv...

HUR ska jag då veta om lampan är släckt?

Jag vill veta för jag släckte lampan 600 mil för sent förra gången (gjorde service men släckte inte lampan)

/Kalle
Användarvisningsbild
av camaro69
~Kalle~ skrev: HUR ska jag då veta om lampan är släckt?

/Kalle
Den är inte tänd. :wink:

Eller hur ska man förklara? :wink:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
camaro69 skrev:
~Kalle~ skrev: HUR ska jag då veta om lampan är släckt?

/Kalle
Den är inte tänd. :wink:

Eller hur ska man förklara? :wink:
Men om jag servar före lampan lyser, hur ska jag då veta att servicepåminnelsen är nollad? ??:-/
Fast du kanske förstod hur jag menade? :P :wink:
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]