Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wendtm
Hej!
Vi har en XC90 T6 -03 som har gått 15000mil.
Bilen har varit innen på topplockspackningsbyte för någon vecka sedan, detta gjordes på blocket beg.förs.
Detta jobb skulle va ganska omfattande där de tar bort en massa kringutrustning.

Idag när vi skulle åka hem från stan så startar inte bilen, man hör att det är lite relär som klickar, mätartavlorna tänds med all indikering, inget felmeddelande i rutan.... Den försöker inte ens att dra runt motorn utan det känns som att det är någon förregling som inte tillåter startmotorn dra.
Jag har provat med 2 olika nycklar, startkablar och kollat säkringar men hittar inga som är sönder.

Vad kan detta vara??förslag??
av wendtm
Nej, är kontaktytorna lätta att komma åt?
Det är bara i kupén man hör diverse räleklick, i motorrummet är det knäpptyst.
Inga pumpljud, reläer eller annat
Användarvisningsbild
av Vojje
wendtm skrev:Det verkar vara lösa kablar på startmotorn, efter att jag drog till i kabeln en gång så startar bilen felfritt...
Super :D . Vi får hoppas att montören inte "slarvat" med mer saker.
av wendtm
Nu har problemet kommit tillbaka.
När den har stått en längre stund så går det inte att starta den, bara klickar till lite här och var, tar man startkablar så hjälper inte det. Men lyfter jag av pluspolen och sätter tillbaka den efter någon minut så startar den sen utan startkablar.
Förslag?
Användarvisningsbild
av Vojje
wendtm skrev:Nu har problemet kommit tillbaka.
När den har stått en längre stund så går det inte att starta den, bara klickar till lite här och var, tar man startkablar så hjälper inte det. Men lyfter jag av pluspolen och sätter tillbaka den efter någon minut så startar den sen utan startkablar.
Förslag?
Trist :( . Hur arbetar larm/startspärr på en bil som din?
Användarvisningsbild
av Camel
wendtm skrev:/.../Det är bara i kupén man hör diverse räleklick, i motorrummet är det knäpptyst.
Inga pumpljud, reläer eller annat
Relä FMA4 i elcentralen i motorrummet styr startmotorsolenoiden. Spolen på detta detta relä får 12V direkt från tändningslådet i startläget. Och minus till spolen kommer från CEM. Om inte detta relä ger i från sig ett klickande ljud när nyckeln vrids till startläget fattas sannolikt minus från CEM. Detta kan bero t.ex. på att klarsignal till CEM fattas från växelväljaren, startspärr, el. dyl.
av wendtm
Felet var att den tunna grön/svarta sladden som går till startsolenoiden hadde ärgat och därför glappade lite ibland.
Den är väldigt svår att komma åt, jag hadde velat klämma till han så han sitter där riktigt, men just nu så funkar den efter lite ärgborttagningsmedel och en massa gnuggande med fingrar.

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]