Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjaa!!

min 850 har gått kalas bra hela tiden. har dock ibte kört så mycket med den.
men imorse skulle jag kolla oljan och såg att stickan var lite vit. torkade av det och startade
och när bilen blev varm så blev det kondens i röret för oljestickan och stickan var vit .
oljelocket är inte vitt.
bilen luktar inte avgaser i expantionskärlet och det bubblar inte när jag gasar.

vad kan felet vara??
maccan92 skrev:tjaa!!

min 850 har gått kalas bra hela tiden. har dock ibte kört så mycket med den.
men imorse skulle jag kolla oljan och såg att stickan var lite vit. torkade av det och startade
och när bilen blev varm så blev det kondens i röret för oljestickan och stickan var vit .
oljelocket är inte vitt.
bilen luktar inte avgaser i expantionskärlet och det bubblar inte när jag gasar.

vad kan felet vara??
Kanske kondens.
jag lyste med lampa i toppen och var inget vitt där alls..
så har jag bytt termostat och fyllde inte på fullt med vatten, men fyllde på nu till max och körde kanske
2-3km vet inte om det är för kort? men det märktes ingen skillnad.

dock ryker det vitt ifrån oljestickan och nu när bilen var kall så var det vatten på stickan (enbart vatten) och så var det lite
vitt längst ner, såg ut som man kom emot själva oljeröret när jag drog upp stickan lixom...

annars går bilen som den ska! bilen ryker när den är kall lite grann bara.. och när bilen är varm så ryker det inget! blir typ en liten
"poff" fast mer svart rök (oförbränt bränsle??) annars inget!!

tror ni det är blockpackning eller kondens? luktar som sagt inga avgaset i expantionskärlet och bubblar inget..

svara gärna!!
Att det ryker ur röret till stickan behöver inte betyda ett dugg. Vevhusgaser, kondens och temperturskillnader kan ge upphov till rök. Med tanke på att man som regel har övertryck i vevhuset så lär det inte bli sug i röret, eller ja, i teorin i väldigt korta stunder så blir det sug eftersom luften pulserar. Men det är inget man känner eller märker av direkt.

Och ja, jag är fullkomligt övertygad om att det är kondens som fölrsvinner om motorn bara får bli riktigt varm.
maccan92 skrev:Jag kör ju korta sträckor oftast, men bilen hinner ju gå upp i arbetstemp iaf.
men hur långt skulle jag behöva köra för att få ur allt tror du?
Nja, kylvattnet hinner upp i temp, men det är inte detsamma som att oljan eller för den delen hela motorn är varm. Och jag har kort väg till jobbet, så jag får också vit gegga på stickan som försvinner bara man åker en 5 mil eller så som jag redan skrivit om längre upp.
Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]