Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har ett mystiskt ljud från vänster dämpare (tror jag) fram. Det är svårt att förklara exakt hur det låter, det är inget
metall ljud typ klonk eller så. Det uppstår väldigt ofta, både vid farthinder, men även vid småhålor etc. Kan
ibland tycka att det låter som en dubbelstuds (om ni fattar, skitsvårt att förklara!) och ibland som dämparen
är sumpig, att det pyser. Har inte märkt någon direkt försämring i dämpning (iaf vad jag kan bedöma).

Inbillar mig att det uppstod nu i dec/jan, bor i Skåne så det har inte varit någon direkt kyla (några dagar med -10 - -15)
att prata om.

Läste i några andra trådar om något gummi som frusit sönder på dämparna men då pratades det -30.

Några ideér. tankar?

Gäller en V70 2.4D MY10 som gått cirkus 3800.

Väl mött!

/Kim
Senast redigerad av 1 kim1138, redigerad totalt 0 gånger.
är du helt säker på att det inte är bagageluckan som låter? Har detta problem fortfarande, men fetta, smörj in gummikuddarna som du ser när du öppnar bagagluckan, testa detta och se och ljudet försvinner
Go afton!

På min 2,4 D MY 10 hade jag precis samma problem, fick båda stötisarna fram bytta på garantin.
Detta skall tydligen ha förekommit på en del bilar av MY 10 och berodde på dålig kvalitet på en leverans
av stötdämpare.

MVH/Niklas
kim1138 skrev:Men om garantin gått ut? Är dom schyssta eller det kanske varierar från verkstad till verkstad?
Det har jag svårt att tro.Jag tjatade på Bilia sedan bilen var knappt två månader gammal till det att garantin gått ut. Kassa dämpare fram, typ genomslag vid 5 minus och gnurkande ljud från bakvagnen. Det enda man gjorde var att stoppa i ett par teskedar fett i låskistan tlll bakluckan men kladd överallt till följd. Nu lever jag med premiumkänsla på Volvovis... Överskottsfettet har jag torkat bort. det blev varken bättre eller sämre av det.
Har nyligen haft samma problem som du låter det som. Då jag åkte över gupp lät det som ett pys alt. skrapljud.
På volvo sa dom att det finns vissa bilar som har problem med just detta.
På min bil var det nån bussning till krängningshämmaren som behövde fettas in med ett speciellt fett, nått som gjordes på nybilsgarantin.
Detta är mera tydligt ju kallare det är.
Hej!

Jag har brottats med detta problem i ett år nu och nu har garantin gått ut för ett åar månader sedan! Det gnirkar och gnorkar i vissa tvära fartgupp och det är jävligt svårt att höra var det kommer ifrån, någonstans under karossen. Främst vid kallare än minus 5 grader. Minskar om det är varmare och fuktigt ute, tex regn!

De har hela tiden sagt att det är bakluckan och justerat den och fettat in låset. Nu har de även fettat in krängningshämmarbussningen bak, utan resultat. Nu sist sa de att det kunde vara bussningen till krängningshämmaren fram och det skulle ta minst en dags jobb att kunna ta isär och fetta in den. Vem som då ska stå för kostanden är oklart. Klart är då att det är jävligt dåligt om inte Volvo står för något som varit där sean bilen i stort sett var sprillerny! Vi får se hur de gör, ska in i morrn och han skulle försöka dra fast bussningen med bultar som gör stället där bussningne sitter trängre. Om det inte funkar får man lita på att volvo har good will. Annars vete fan vad man ska göra.

Någon mera som råkat ut för detta?

Mvh Bubselubsen

Gummi mattor, vinterhjul, bagagenät, annat? […]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker d[…]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?