Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wallskog
Hubbes2010 skrev:
peetan skrev:Du kan enkelt kolla om det är framdraget genom att lossa dimljuskåpan.
Bakom den bör det sitta en kontakt "parkerad".
Har du den ena så har du även den andra.

När det kommer till strömställaren så tror jag att du måste byta.
Såg att jönköpings bildemontering har en för 400:-

Som sagt, har ett par liggandes, 500:- för båda.
Allt är fördraget bara koppla ni dimisar och sätta ditt en strömställare art: 30739414 med dimljuskontakt...dock måste du köpa mjukvara Art; 30698448 (Dimljus utan restriktioner ( kan tändas hur som helst) på Volvo annars funkar inte dimljus.

Okej, va bra. Vet du vad strömställaren kostar? mjukvaran är inte så dyr tror ja inte. typ 200kr eller något.
Användarvisningsbild
av RobbanS
Wallskog skrev:
Hubbes2010 skrev:
peetan skrev:Du kan enkelt kolla om det är framdraget genom att lossa dimljuskåpan.
Bakom den bör det sitta en kontakt "parkerad".
Har du den ena så har du även den andra.

När det kommer till strömställaren så tror jag att du måste byta.
Såg att jönköpings bildemontering har en för 400:-

Som sagt, har ett par liggandes, 500:- för båda.
Allt är fördraget bara koppla ni dimisar och sätta ditt en strömställare art: 30739414 med dimljuskontakt...dock måste du köpa mjukvara Art; 30698448 (Dimljus utan restriktioner ( kan tändas hur som helst) på Volvo annars funkar inte dimljus.

Okej, va bra. Vet du vad strömställaren kostar? mjukvaran är inte så dyr tror ja inte. typ 200kr eller något.
Den e lite dyr, har för mig skroten tog 500 kr för den, man måste ha hela stycket,,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Wallskog skrev:Okej, va bra. Vet du vad strömställaren kostar? mjukvaran är inte så dyr tror ja inte. typ 200kr eller något.
Ser att du redan bestämt dig, men jag skickar en sista varning i alla fall :D :D :D

Om nu originallamporan är rena skämtet så är det inget mot mjukvaran/strömställaren, dessa är ju 100% oanvändbara då de inte klarar de allra mest grundläggande funktionerna man kan förvänta sig.

1. Det går INTE att få mjukvaran/strömställaren att tända dimljusen automatiskt (så man sparar halvljuset), istället måste man trycka manuellt på knappen hela tiden, vilket man säkert glömmer någon gång och får böter.

2. Det går INTE att får dimljusen att släcka automatiskt då man tänder halvljuset, utan man får fippla manuellt hela tiden, vilket man också säkert glömmer och får böta för.

3. Det går inte att få parkeringen att tändas/släckas automatiskt med dimljuset så att bakljusen också blir automatiska. Även detta måste man fippla manuellt vid varje start/stopp.

Därför har jag ALDRIG använt mina dimljus.

SKa man montera något får de bli DRL som fixar allt detta automatiskt.

V50 DRL strömställare/mjukvara klarar däremot detta.
Användarvisningsbild
av DrMumin
Har man halv ljuset släckt och kör med dimljusen tända så tömmer den batteriet när man parkerar ;) polaren testade :roll:

tydligen lätt att glömma parkerings läget på då den saknar ljus varnare
Användarvisningsbild
av VolvoB20
DrMumin skrev:Har man halv ljuset släckt och kör med dimljusen tända så tömmer den batteriet när man parkerar ;) polaren testade :roll:

tydligen lätt att glömma parkerings läget på då den saknar ljus varnare
Precis det var min punkt nr 3 ovan.

Dummare konstruktion än original får man nog leta efter, Även om man tar i och tänker så det knakar är det svårt att komma på något knasigare än hur originalströmställaren fungerar.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Även om man tar i och tänker så det knakar är det svårt att komma på något knasigare än hur originalströmställaren fungerar.
Till dess försvar så funkar den dock precis likadant som 99% av alla andra ljusströmställare på marknaden. Den är helt enkelt inte tänkt att användas för att köra med dimljus+park regelbundet.

Jag gillar dock att köra så (inte just nu dock eftersom jag har DRL) men undrar varför i hela friden inte Volvo har nån varning för påslaget parkeringsljus när man öppnar dörren? Det har ju vilket billig KIA som helst. När jag körde manuellt park+dimljus med Volvobilarna så glömde jag ljusen på jämt. Lite märkligt eftersom Volvo gillar att varna för precis allt annat. 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:Även om man tar i och tänker så det knakar är det svårt att komma på något knasigare än hur originalströmställaren fungerar.
Till dess försvar så funkar den dock precis likadant som 99% av alla andra ljusströmställare på marknaden. Den är helt enkelt inte tänkt att användas för att köra med dimljus+park regelbundet.
Det har funkat perfekt på alla mina andra bilar bla BMW, Toyta och är ju en fullt laglig kombination.

Sen glömde jag galenskap nr 4. Det går inte att tända halvljuset utan att slå på tändningen,

och galenskap Nr 5. Det går inte att starta motorn utan att något ljus går på, man kan alltså inte ha motorn igång med ljuset av heller.

Min andra bilar har dessa lägen

AV = av hela tiden
Aut PÅ = På/Av automatiskt
PÅ = På hela tiden

Hur svårt kan det vara, då funkar ju allt ? vi kan ju skicka folk till månen.

Jag fattar inte hur man har tänkt alls när man byggde knappen, var man bakfulla ???
av Lövet
Nä, BMW gubben köper jag inte. Där måste du precis som på Volvo ställa den i läge P varje gång innan du kan slå igång dimljuset. På E39 och E46 drar man ut reglaget för att få igång dimljuset (med resultat att P är på om du stänger av bilen), på de senare är det en knapp som måste tryckas in varje gång. Läge 0 är noll, inget ljus alls förutom på modeller med DRL. Så har det funkat på de E46, E39, E91 och E61 jag haft i alla fall.

Jag förstår inte riktigt vilken egenskap du vill att ljusreglaget ska ha. Att den automatiskt slår igång dimljuset när du startar bilen och sedan stänger av allt när du slår av bilen? Det finns ju inte en enda bil som har det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
På de två BMW jag haft var det dubbla reglage, ett för park/halv och ett för dimljus.

Båda hade "av"-"aut"-"på" läge var för sig så man kunde enkelt välja tex om park+dim skulle starta automatiskt, eller om halv skulle tändas atomatiskt, eller tända med motorn av, eller släcka helt med motorn på.

Det var busenkelt, klarade alla användningsfall, helt suveränt.

Vet ju inte 100% om det var original, förra ägarna hade kasnke kopplat om.

Men om en amatör fixar det, varför gör inte tillverkana det ?:-/ ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av P1800
Wallskog skrev: Okej, men ja vill ha det för att "spara" halvljuset på dagen så att säga, reflektorn är ju i plast så tycker det är lite onödigt att slita på dom i onödan ;) Sen tycker jag det ser snyggare ut med dimljus och parkering ihop :)
OKm kunde också kunna tänka mig att kör på dimljus för att spara på xenonljusen. Hur gör man det praktiskt? Jag menar ingen kan väl allvarligt tycka att det är värt att koppla om från auto halvljus till dimljus och motsatt varje gång man använder bilen? Så viktigt eller visuellt coolt är det väl inte så att man ids gör det? Dessutom finns väl risken att man glömmer parkeringsljuset på! Är det möjligt att få bilen omprogrammerad så att dimljuset går in som varselljus? Om man monterar diodlljus, DRL, hur kan dessa styras på vettigt sätt?

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]