Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Hej!

Tycker min V70n plöstligt ökat med ca 2dl/milen blandad körning. Innan körde jag ca 60mil på 70l, men nu kommer jag kring 50mil på 70l. Det 1,16 kontra 1,4l/mil (98% stadskörning)

Gått 21300mil. Nybytt olja+filter. Bilen är fullservad fram till (sista stämpeln) 18700mil. Sen bytta jag oljan vid 20700 då lampan började lysa. Jag struntade dock i stift och luftfilter... Kanske är dags för det också?

För det är väl oljan, luftfilter och stift som "påverkar" förbrukningen framför allt?
Kanske kasst med lufttryck - ska kolla ikväll på macken.... 16" dubb

Va tror ni, ska man satsa på nya tändstift och luftfilter?

Ogillar min bil just nu :-(O)
Användarvisningsbild
av Funk
Följer man serviceprogrammet så skulle stift och luftfilter bytts vid 18000 mil, är inte det gjort så är det minst sagt hög tid nu...

/Thomas
av mbc
Har du automat?
Om du har det så låter det ganska normalt tyvärr.
Kallt ute kanske mycket kallstarter och stadskörning drar fort iväg i förbrukning.
av oldtimersmc
Åk några kilometer och slå av motorn, stanna UTAN att använda bromsen kliv ut ur bilen och känn på fälgarna om du märker att någon har förhöjd temp så har du anliggande bromsar.
av LOTEZ
Funk skrev:Följer man serviceprogrammet så skulle stift och luftfilter bytts vid 18000 mil, är inte det gjort så är det minst sagt hög tid nu...

/Thomas
Stiften är bytta...
av LOTEZ
mbc skrev:Har du automat?
Om du har det så låter det ganska normalt tyvärr.
Kallt ute kanske mycket kallstarter och stadskörning drar fort iväg i förbrukning.

Allt du skriver stämmer in... MEN jag tycker att ökningen skett plöstligt....
av LOTEZ
oldtimersmc skrev:Åk några kilometer och slå av motorn, stanna UTAN att använda bromsen kliv ut ur bilen och känn på fälgarna om du märker att någon har förhöjd temp så har du anliggande bromsar.
Ska prova detta....
Nytt luftfilter inhandlas idag - skitigt som bara fxn

Tack för all input hörni! :-)-)
Användarvisningsbild
av hollan
tempmätaren står exakt i mitten när den är varm?
om inte så ligger den och chokar
byt då termostat och tempgivare

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]