Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I min familj har vi sammanlagt haft 7 st. volvo bilar
1. v40 t4 fas 1 98
2. s40 t4 fas 2 03
3. s60 170 hk 05
4. v70n 170 hk 08
5. s40n 170hk 05
6. s60 d3 11
7. v60 d5 11
När det gäller kvalitet kan jag säga att jag var/är nöjd med alla våra volvo bilar. Vi har aldrig haft några problem med dem. Dem har fungerat jätte bra verkligen. Jag kör idag en v60 och har inte haft den så länge.Hoppas verkligen att den bilen håller samma mått som mina förra bilar. V70n är hittils den bästa volvo jag har haft, förutom min v60, den har jag inte haft så länge. Kan inte säga att v70n eller någon av mina förra volvo är varken snyggare eller bättre än min V60.Kvallitet känslan är stor i v60,i alla fal för mig. Hittils har allt fungerat bra och hoppas att den förblir så.
Som jag ser det så var Volvobilarna förr, jämfört med andra märken av betydligt högre kvalite och kostade mindre att äga om man räknade över en längre tid. Nu är det mera jämnt mellan märkena. Själv hade jag om jag skulle köpt en ny bil valt en Bmw före Volvo eller på andra "hållet" en Kia....Verkar vara förvånadsvärt lite problem med koreanerna om man ser till vad de kostar.
Tja, limsläpp på handbromsbackarna tycks ha hängt med sedan 97 - 07 i alla fall (egen erfarenhet)
Om man ska peka på någon trafikfarlig brist.

Nästa bil bilr troligtvis en Mazda 6 eller Hyundai för oss.
Senast redigerad av 1 Larzan, redigerad totalt 0 gånger.
rd350 skrev:Som jag ser det så var Volvobilarna förr, jämfört med andra märken av betydligt högre kvalite och kostade mindre att äga om man räknade över en längre tid. Nu är det mera jämnt mellan märkena. Själv hade jag om jag skulle köpt en ny bil valt en Bmw före Volvo eller på andra "hållet" en Kia....Verkar vara förvånadsvärt lite problem med koreanerna om man ser till vad de kostar.
Vem säger att BMW är bättre? Jag känner många som har exakt samma problem som vissa här med sina volvo. Det finns måndagsexemplar hos alla bilmärke.Sen att Volvo kostar nästan som BMW håller jag inte med om. En BMW 325dt 2011 årsmodell kostar ca 330 000:- medan Volvo v60 d5 samma årsmodell kostar ca 270 000:-
När det gäller KIA kan jag inte säga så mycketom den,jag tycker inte alls att man ska gämföra den med Volvo.
Tänker man på vad en "vanlig" Volvo V70 2,4 140hk kostade ny jämfört med Mercedes,Audi och BMW får man trots allt MYCKET bil för pengarna!!
Var Mercedesnörd förut men rost och kvalitetsproblem och dyrt ägande fick mig byta märke .
Kör nu en V70 2,4 140hk -01:a som gått hela 50 tusen mil !!! Har ej varit taxi har varit tjänstebil alltid servad hos samma Volvo verkstad så var lätt få mycket historik om bilen utdragen innan köpet.
Tror mycket av "kvalitet" är ägarrelaterat , Mercedes har åkt snålskjuts på gamla taxirykten , MB har otroligt fördelaktiga avtal med Taxi i serviceavtal och garantier.
Men en privatägd långmilare Mercedes snacka om rost och kvalitetsproblem!!!

Allt funkar på min bil förutom elhissen förardörren, lite sliten växelspaksknopp jag bytte ut idag fick tag på en fin på Tradera:O)
"Fuskträ" runt dörrhantag gnagt men förövrigt inga tecken på 50 tusen mil!!
Ingen rost, ej nersetna säten, tom. elvärmen i stolarna funkar! Ej hängda dörrar...Liksom SVÅRT fatta bilen gått 50 tusen mil men mätaren och serviceboken säger det....Så nä anser Volvokvaliten HÖG!!!
Ju mer komplexa bilarna blir i sin konstruktion med elektroniska styrssystem och boxar som ska kommunicera med varandra ju mer är det ju som kan strula.
Så är det ju med all elektronik numera, ta bara en sån sak som en platt-tv, det är väl ingen som på fullaste allvar tror att en sån håller i mer än 10 år? Så egentligen så tycker jag nog att bilarna håller förvånansvärt bra ändå med tanke på att de måste tåla att vara ute vinter som sommar och tåla stora temperaturskillnader. Att bygga en en bil som 240/740 och få den att hålla är nog betydligt enklare.
Jag blev konfunderad och överraskad när jag åkte till en fristående Volvo verkstad med "avhoppade" skickliga tekniker. Man åker dit för att få jobbet riktigt gjort, inte för att det är billigare.

Han tittade på min S80 från 2005. Kommentar: Detta är en riktig Volvo, den nya S80 är en förklädd Ford.
Han borde veta!
Larzan skrev:Tja, limsläpp på handbromsbackarna tycks ha hängt med sedan 97 - 07 i alla fall (egen erfarenhet)
Om man ska peka på någon trafikfarlig brist.

Nästa bil bilr troligtvis en Mazda 6 eller Hyundai för oss.
Det här är det värsta felet jag haft som vållat mig mest bekymmer, försenad till jobbet, bärgning, hyrbil & återkommande.
Ja det var en grej jag glömde, på mina tre senaste bilar har handbromsen låst sig efter att stått parkerad; i början kunde jag gunga loss låsningen men tillslut var det stopp & bärgningsbil till Bilia. Vid varje tillfälle hävdade de att backarna var helt nedslitna även den senaste gången 3 månader efter att jag bytt backarna hos Bilia av ovan nämnda skäl (& inte kunnat gunga loss låsningen då det var tvärnit) Bytte då på Speedy som sa att beläggen släppt till ett sk. piratmärke ( Bremo som i hojkretsar är ett premium märke) efter det upphörde just det problemet.
Är det inte pinsamt att istället för att säga som det är hävda att jag nött ned beläggen på rekordfart & att de därför låst sig - även om jag inte ser den logiska kopplingen mellan utnötning & låsning medan lossat belägg är mer troligt.
Trafik farligt - ja låsningen hade kunnat komma när som helst. Tänk dig 90km/h på trefilig väg starkt trafikerad väg som Essingeleden & ena bakhjulet låser sig. Konsekvenserna skulle bli förödande.
Och sedan en märkesverkstad som indirekt hävdar att jag medvetet nöter ned beläggen i förtid - hur genom att köra med handbromsen åtdragen bara för att jävlas med Bilia? För att sedan få nöjet att betala bärgare & dyr reparation.??
Senast redigerad av 1 mwgw, redigerad totalt 0 gånger.
LaRy skrev:Jag blev konfunderad och överraskad när jag åkte till en fristående Volvo verkstad med "avhoppade" skickliga tekniker. Man åker dit för att få jobbet riktigt gjort, inte för att det är billigare.

Han tittade på min S80 från 2005. Kommentar: Detta är en riktig Volvo, den nya S80 är en förklädd Ford.
Han borde veta!
Helt min åsikt!

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]