Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har tittat på svänhjulet men hittade ingen givare där, men det kan jag nog utesluta.
Men....det där med vattensprutan :D :D :D det ska jag prova så fort jag får tillfälle, antar väl att om det är sprickor eller dyl
så lär väl även motorn gå illa när man sprutar på vatten.
Kan även nämna att det är tändkablar brån biltema :???: så nu får jag hela forumet på mig att BYT så går den igen :-)
Har haft biltemas kablar på alla bilar som jag haft och det har funnits till och det har fungerat klockrent.
Det är ju så med tändkablar, oavsett vem som har sålt dom, att dom slits med åldern och den relativt påfrestande miljön i ett motorrum. Gäller ju även samma sak med rotor och fördelarlock. För att inte tala om tändstiften. Alla tänddelar slits, men olika fort.
Bara så att du inte får gå i ovisshet om det här med svänghjulsgivaren.
Jag har lånat en bild från en gammal annons på Blocket. Motorn är dessvärre "bara" en B23A, alltså avsedd för förgasare. (Det ser man på bränslepumpen i det här fallet) Motorn på bilden har ingen svänghjulsgivare. Du har en modernare motor. Jag har ringat in det område med gult där du borde hitta svänghjulsgivaren. Och den sitter alldeles intill skarven mot kopplingskåpan, men i det rödmålade blocket.
Och som jag skrev tidigare, vill man ohmmäta givaren så gör man det enklast i kabelskarvblocket. Exakt ohmvärde minns jag inte nu, men det bör vara omkring 300 ohm, eller något sådant. Är det noll ohm så är det kortslutning i givaren och är det oändligt mycket så är det avbrott i den. I båda fallen måste den bytas.
När och om man öppnar skarvkontakten så är det fyllt med något lebbigt klet. Det är inget farligt. Det är vaselin för att hålla borta vatten. Låt det vara kvar.

Bild
Tackar så mycket för all hjälp. så fort jag kommer under tak så ska jag kolla upp dessa tips jag fått.
Tack till er som tar er tid att hjälpa andra, detta sparar man mycket pengar på istället för att lämna till verkstad
Ett suveränt forum för volvoägare.
Jag tackar och bockar vol:-)
Kan upplysa om att innan jag åkte iväg i dag så tog jag varmluftspistolen och värmde ordentligt på både tändhattar kablar fördelare och tändspole.
Bilen har fungerat perfekt hela dagen utan en enda misständning.
En bekant tipsade om att tändspolen kan vara trasig, kan den ge sådana fel om den är defekt.
En duktig bilmek sa till mig en gång att det är mycket sällan en tändspole går sönder.
Vad säger ni ute på forumet.
Känns som man börjar komma närmare felet :-)

Var precis ute nu och provade att spruta vattendimma över alla kablar och tändspole.
Inga gnistor eller misständningar, börjar misstänka att det kan vara tändspolen iallafall ??:-/
Var hos en kompis idag, han undrade om det inte kunde vara en spridare som lägger av, han lossade en kontakt till en spridare och motorn gick precis som den gör när den går illa.
ska få 4 nya spridare till helgen och byta.
Återkommer med resultat :D
av I.H.P
Det säger ju iofs ingenting att bilen går dåligt när du rycker ut en spridarkontakt.
Den hade ju gått på exakt samma sätt om du ryckt ur en tändkabel!
För att felsöka på detta sätt måste bilen gå dåligt, sen kopplar man bort en spridare eller tändkabel.
Om bilen går ännu sämre, så är spridar/tändkrets OK, om det inte blir någon skillnad så har man hittat felet.
//Björn
Samtidigt som vi ryckte i kablarna till spridarna så byte jag tändspole, bilen går nu perfekt
varvar utan problem och känns riktigt pigg för att vara en 940 :D vet nu inte vad som var felet men ska byta tillbaka till den gamla spolen.
Återkommer med vad som gjorts och vad som händer
Felet funnet.
Bytte tillbaka till den gamla spolen och då började den gå ojämt och ryckigt igen.
Så en spole från skroten och bilen går perfekt, den är även piggare och inte orkeslös längre :D :D
av umekille
brott i en tändspole tenderar kontakt då lindningen är kall
då den belastas utvidgas den av värmen som blir och då
om den har brott i lindningen åker det isär...Hallgivaren
kan ge problem också om den vibrerat loss på förskruvningen
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]