Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det dags för nästa bekymmer.

Jag får bara i trean och fyrans växel på bilen. Hela växelspaken är utan motstånd. Kröp under bilen för att kolla vad som var tokigt, då jag bytt plastbussningar nyligen. Upptäcker då att där växelstaget går in i växellådan - där själva "kulan" på staget ska vara fäst - det "huset" verkar trasigt. För själva kulan hoppar ur sitt läge - och när den gör det så går det ju inte att få i någon växel. Hänger ni med på vad jag menar. Det är svårt att förklara när jag inte vet vad sakerna heter...

Nu undrar jag - finns den här delen som ska hålla kulan att köpa som reservdel? Jag har kollat i Haynes - men jag hittar ingenting som behandlar just denna del.

Ställ gärna frågor om ni inte förstår.
Har du bytt alla plastbussningar?
Minns att när jag bytte så hann jag bara med de bakre en dag och då var det kärvt som attan att växla och fick ej i ettans växel. Nästa dag då de främre hanns med att bytas gick det bättre men det tog några dagar innan det fungerade riktigt smidigt.
Det löste sig. Jag åkte in till volvo och efter en stunds tittande på sprängskisser kom vi fram till att det var ett lager som var paj. Bytte det på en tio minuter och nu är allt som det ska igen.

Tycker det är dåligt att volvo inte har lagt ut sina sprängskisser så de är lättillgängliga för oss vanliga hobbymekare.
Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]