Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Har ev. fått tag i en 405 topp till min -88
Säljaren tror men vet inte om toppen är planad 1.5 mm.. Jag skulle vilja ha en 405 topp som är planad 2mm.
Hur kan man få reda på OM toppen är planad? och HUR mycket?
Passar alla 405 toppar på min bil? Jag har fördelaren på sidan och ej i bakkant.

Planen är att montera en 2mm planad 405 topp vx3? kamm och extraktor gren samt 2,5 " avgas. Vad kan det ge i effekt / vrid?

Kan någon förklara på ett enkelt sätt dom olika karaktärerna på trimkammarna som finns?
av 240rally
Det ska vara 146mm mätt så som bilden visar på en oplanad topp, ja den passar men du måste använda ventilkåpan från B23
Dom lite roligare kamaxlar som finns orginal monterade är, vassast först

1. H sitter i B23E årsmod 79-80 finns ny tillverkade då dom är populära i volvo orginal (voc) http://www.kgtrimning.com har dom.
2. K B23E 81-83
3. V B230E
VX 3 är igentligen en volvo trimkam som fanns i ett trimkit dom hade men den hamnade så småningom
i B230 FB motorerna för att få lite mer flås i dom men är ändå snäppet under H i trimnings grad

Alla dessa kamaxlar är flyttbara mellan B23-B230 förutsatt att dom har fördelar spåret i bak kant om det behövs. Alla ny tillverkad har det.

Med tex en H kamaxel 2mm planat och ett bra avgasystem bör effekten hamna nånstans 150-160hk, var noga med att grada av alla vassa kanter i förbrännings rummet efter planing.
Ett högre bränsletryck är ett måste 0,3-0,5kg över orginal.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Så alla dessa kamaxlar passar oavsett om fördelarspår finns i bakkant eller ej i en 405 topp?
405 topp samt B23 ventilkåpa passar rakt av den åxå på min motor? (240 GL-88)

Hur höjer jag lättast soppa trycket?

Kan tilläga att 405 toppen jag skulle ev. skulle köpa blev såld till en annan Volvo fantast.. :(
Så nu är man på jakt efter en topp igen och då med H kamm om det nu är den som ger mest....
av 240rally
Japp alla kamaxlar passar mellen B23-B230 ovavsett fördelarspår, 405 passar rakt av.
Du har ju även 531 toppen som är till B230
den är ett bättre alternativ då den inte har spridar hålen i toppen.
Förövrigt är den lika som 405 vad gällande utformning och kanaler
en frisk 405 kan vara svårt att hitta, lättare då med 531 toppen,
akta dej för att köpa en 531 som suttit på en turbo dom har oftast
sprickor mellan ventilerna.
Bäst är att hitta en 531 från en B230 FB och sätta i H kammen så
får du samma effekt.
Ställbar bränsletrycks regulator typ http://www.stylingbutiken.se/bransletry ... ance/294-0
Användarvisningsbild
av Hygglo
240rally skrev:Japp alla kamaxlar passar mellen B23-B230 ovavsett fördelarspår, 405 passar rakt av.
Du har ju även 531 toppen som är till B230
den är ett bättre alternativ då den inte har spridar hålen i toppen.
Förövrigt är den lika som 405 vad gällande utformning och kanaler
en frisk 405 kan vara svårt att hitta, lättare då med 531 toppen,
akta dej för att köpa en 531 som suttit på en turbo dom har oftast
sprickor mellan ventilerna.
Bäst är att hitta en 531 från en B230 FB och sätta i H kammen så
får du samma effekt.
Ställbar bränsletrycks regulator typ http://www.stylingbutiken.se/bransletry ... ance/294-0
Men Tack för det:)

Då blir det till att plana min befintliga topp 2mm och införskaffa en H kamm:) Med 2 mm planing så är det väll inga problem med kammrems spänningen?
Måste jag skimsa in ventilerna när jag byter kamm eller borde det gå ändå?
Sen, vad kan en planing på verkstad kosta? Gärna i Gävle området om någon vet någon..
av 240rally
Du måste shimsa in nya kamaxeln med andra brickor, skulle vara en lyckträff om dom gamla skulle
ge rätt ventilspel.
Under ventiltryckarna sitter det gummiringar som ska dämpa skrammlet lite
plocka bort dom gamla innan justering och återmontera sen nya, finns med i sotsatserna.

Ny orginal kamrem ska funka till 2mm.

Borde inte kosta mer än 500-700kr att få den planad.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]