Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då har jag precis varit hos säljaren och köpt en V70 II 2,4d Summum MY10. Bilen fyller 2år om ca en månad vilket innebär att nybilsgarantin går ut då. Så vad jag undrar är vad ni har för erfarenthet av v70II och i synnerhet denna modell. Finns det några vanligt förekommande fel som jag skall försöka upptäcka innan garantin går ut?

Bilen har, Teknikpaket 2 (PS ink. sub., keyless och Aktiva xenon ljus), Herrgårdsvagnspaketet 2, automatisk nivåreglering plus lite små saker. Bilen har gått 7100 mil och är fullservad. Manuell växellåda.

Hur mycket tror ni att den drar i verkligheten om man är lätt på gasen?
Först och främst grattis till nya bilen!

Vanliga fel är väl inte direkt något särskilt egentligen, dom saker som är viktiga ska bilen ha varit återkallad för.. ( går såklart att kolla upp med volvo-ÅF vad som är gjort)
I övrigt så är det ju som alltid när man köper bil, testa ALLA elektriska funktioner så att dom faktiskt fungerar!
Lyssna, titta, känna och klämma brukar man komma långt med!

Testa som sagt allt..

Förbrukningen ska på pappret ligga 10% under den 2.4D som jag har, och om jag enbart kör landsväg och håller hastighetsbegränsningarna så kommer man ner under 0,6. Som jag kör, mest i stan så hamnar jag inte allt för sällan på ungefär 0,75-0,8 på pumpen.. Sällan över 0,8 dock..

Men husvagn kommer jag upp i prick litern..
Om det är en MY10 så ska det vara 175hk.
jepp det är 175hk, så förhoppningsvis drar den lite mindre. Är det någon som har erfarenhet av denna verson? 0.6 låter ändå ok när man jämför med min gamla bil, en saab 9-5 biopower nästan 1,4 blandad körning och lagom högerfot (automat)
Ligger på 0,57 (snäll landsväg)-0,65 (korta sträckor med trafik) på färdatorn, 10-15% mer på pump (sommar = +10%, vinter med manuell värmare= +15%). Enda gången jag kom under 0,6 på pump var på dansk diesel ... Jag vet inte hur mycket regenereringen av partikelfiltret drar per tank men det är nog endel, fast den soppan skall ju också betalas.
Många verkar ha problem med värmaren, så den blir till att test. Börjar dock bli varmt nu, hur varmt kan det vara för att den skall gå igång?

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]