Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ibland, kanske 1 gång / månad är min bil lite tjurig på starten när den stått ett tag. Som idag tex. när jag skulle köra hem från jobbet.

Man får vispa på starten en stund och när den väl kommer igång går den inte alls rent den 1a minuten. Därefter går den fint igen!
För övrigt går den riktigt bra, rycker ingenting, ingen svajande tomgång eller liknande. Det finns INGA felkoder öht (läst på Volvo)

Nybes i lördags med blankt papper, fina avgasvärden enligt besiktningsmannen.

Och som sagt detta återkommer någon gång eller två varje månad. Alla andra gånger startar den helt perfekt!

Enligt en mekaniker på volvoverkstaden i byn, som jag pratade med idag, tyckte han inte att det lät som typiska spjällhussymtom. Snarare att någon givare ballar ur och ger motorn fel ingångsvärden. Han bubblade om nån givare som satt på termostathuset....

Är det någon annan som har en teori om vad det kan vara och var man ska börja? Finns det några givare som brukar strula som kan generera sådana här fel?

Det gäller en S60 -02 med B5244S, alltså 170 hästarn (sug)
Bewsfroe skrev:Får väl göra det... Brukar en trasig sådan generera dessa fel då? Det kan inte bero på givaren i spegeln?
Det är samma givare som temp.mätaren i instrumentet använder. Har du inte sett ngt konstigt där är jag tveksam om ett byte hjälper.
Givaren i spegeln?

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]