Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johantd04
Hej alla!

Har en V60 Drive MY12 som nu rullat drygt 1000 mil. Jag har haft det svårt att komma under 0.6 liter per mil i blandad förbrukning (snittar 0.62-0.64 vid pumpen) och är besviken på dessa siffror. Främst köpte jag bilen för den låga förbrukningen på 0.45 i blandad körning och är väl medveten om att den verkliga är högre, men så stor skillnad känns galet.

Ska tilläggas att jag har Summum och därmed 17" på 235/45 däck och kör med förnuft.

Upplever någon samma som jag eller är detta normalt?
av eseaese
Jag har en V60 Drive Momentum. 16 tum Orion på både sommar och vinter. Kör nu dubbat och bilen gått drygt 800 mil. Kör mest lugn motorväg och då stannar förbrukningen på ca 0,46.
av Lövet
Du är verkligen inte ensam. Det finns en snart 20 sidor lång tråd om D2 motorn i V50 där det klagas på hög förbrukning. När Auto Motor Sport testade så låg testförbrukningen på DRIVe bara 7cl under D3.

Det verkar som det går att köra snålt men då får man köra enormt lugnt.
Användarvisningsbild
av hållundan
Jag har kört min dryga 60 mil nu och har en mätarangiven medel på 0,6. Vet dock inte exakt vad den landar på då jag endast tankat en gång. Har kört värmaren vid drygt 7-8 tillfällen.

Tycker också att den drar lite mycket nu, men har förstått att den borde "rasa" efter 800-1000mil. Dock verkar det inte helt övertygande iochmed denna och andra trådar...

Kör just nu på Conti 16" 225/50 Dubbfria på plåtfälg. Ska bli spännande att se skillnaden med Ixion 18".

Edit: Samtidigt har jag kört absolut mestadels stadstrafik och turer på max 2mil/gång.
av hanss
Om du kör i stadstrafik är nog 0,6 att anses som mycket bra. Har en C30 med D2 motorn och den går allmänt dåligt.. Rycker och drar kopiösa mängder diesel. Den hinkar i sig 0,65-0,7 l/mil vid ren landsvägskörning. 70-90 km/h. Men eftersom det inte finns några felkoder så tycker volvo att allt är ok.

Kan säga att det inte är någon självklarhet att förbrukningen går ned efter några 1000mil.. Min har bara stigit.
av Lövet
hanss skrev:Kan säga att det inte är någon självklarhet att förbrukningen går ned efter några 1000mil.. Min har bara stigit.
Verkligen inte. Skulle motorn ha den friktionen i början att förbrukningen skulle sjunka en deciliter skulle oljan fyllas med metall rätt fort...
Att bilen ska köras flera tusen mil är något Volvo drar till med för att få iväg dig från verkstaden (och helst bort från garantin). Det hade viss bäring för tiotals år sedan när motorerna var byggde med enormt mycket sämre precision men har inget med nuläget att göra.
av MattiasD
30-40% högre förbrukning än av tillverkaren uppgiven förbrukning är helt normalt på en dieselmotor pga att EU körcykel ser ut som den gör.
av Lövet
Jag åker för tillfället runt med 8% högre förbrukningen än EU-spec så att nej det är ingen "fakta". Just D2/DRIVe motorn är dock ett bottennapp på den fronten eftersom den blivit så enormt optimerad för att nå under 120g/km.
av Steff 99
Förbrukningen beror mer på föraren än på bilen.
Men en riktigt snåloptimerad motor påverkas än mer av föraren och yttre omständigheter än en motor som har högt vridmoment och många hästkrafter..
GLÖM inte att även värmaren drar diesel under den kalla årstiden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]