Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Georgers skrev:jag får väl åter en gång prova o lufta o se om det hjälper :P de sprutar på bra friskt men att kanske finns ngt gnutta luft nånstans långt in :P ska bara få tummer ur o göra de igen :P
Börja vänster fram, sedan höger fram, och avsluta i valfri ordning bak.
Georgers skrev:gjort en tredje luftning nu o resultat betydligt bättre. fanns en ynka lite jäkla luftbubbla i vb kretsen. :P men likförbannat kom ja inte genom besiktningen :(
Varför? Ojämn bromsverkan bak?
Vojje skrev:
Georgers skrev:gjort en tredje luftning nu o resultat betydligt bättre. fanns en ynka lite jäkla luftbubbla i vb kretsen. :P men likförbannat kom ja inte genom besiktningen :(
Varför? Ojämn bromsverkan bak?

nope ojämn fram :( 1,6 på vänster o 2,4 på höger )

jag återanvände beläggen fram bytte dom i november 2011 o tyckte det var onödigt o lägga ut pengar på dom igen så återanvände dom...slipa ner ytan så den blev plan så de inte skulle förstöra dom nya skivorna men tydligen blev ojämn bromsverkan som följd ist...ska jag byta till nya belägg iaf eller har ni något annat billigare tips?

plus att jag hade felaktig ljusbild på höger halvljus :/
Vill du veta mer säker ifall beläggen är problemet kan du skifta höger-vänster och jämföra.

Med så stor skillnad borde du kunna känna den utan vidare om du hissar upp hela framvagnen och låter en medhjälpare trycka på pedalen samtidigt som du känner på hjulen (motorn av, så klart).
En metod jag alltid använder mig av och som verkar funka bra förutom vid trumbromsar ifall hjulcylindern har ett litet läckage.
Då räcker inte bromskraften till för att avslöja att det bromsar ojämnt hos SBP.
Georgers skrev: plus att jag hade felaktig ljusbild på höger halvljus :/
Reflektorn, glaset eller glödlampan (Biltema?) är troliga orsaker, om du inte bara menar att ljuset är fel i höjd.
Vojje skrev:Vill du veta mer säker ifall beläggen är problemet kan du skifta höger-vänster och jämföra.

Med så stor skillnad borde du kunna känna den utan vidare om du hissar upp hela framvagnen och låter en medhjälpare trycka på pedalen samtidigt som du känner på hjulen (motorn av, så klart).
En metod jag alltid använder mig av och som verkar funka bra förutom vid trumbromsar ifall hjulcylindern har ett litet läckage.
Då räcker inte bromskraften till för att avslöja att det bromsar ojämnt hos SBP.
Tackar ska prova denna metoden. aldrig hört talas om den innan. vad mer kan ge ojämnt annars? skivorna är ju nya så dom är de inte fel på...inga läckage så vitt jag vet.

Först var ljusbilden bländande och fick tipset av sbp att lampan kanske var felaktigt monterad då jag nyligen bytt till lampor från diodhuset tror jag det var...ett par xenonlook lampor då jag ville att dom skulle matcha mot det xenonkonverterade helljuset.

så jag vred lampan ett kvarts varv så tror nu att "pinnen" står rakt upp...vilken är rätt position?
och nu är den inte bländande längre utan nu ger den inte tillräckligt med ljus. så nu tyckte sbp att jag skulle byta till ett par riktiga philips osram lampor.
Åba skrev:
Vojje skrev:köp nya ok. Undvika helst B-tema :P .
Menar du Biltema-grejer generellt, eller bara broms-ok?
Anledningen till att jag frågar är nämligen att jag har inhandlat yttre styrleder från Biltema, som ska monteras i mellandagarna.

Oj, nu blev det visst lite OT (igen) från min sida. Sorry...

Konstigt detta, vissa baserar nog sina erfarenheter till ett enda inköp/missöde tror jag, resten är hörsögen som dom tagit till sig.

Har kört biltema bromsskivor och belägg till en 240gl, funkade kalas, köpte sedan till en V40 -00 likadant där inga problem alls. Efter dessa bilar köptes en v70 2.4T -01 och jag monterade biltema skivor och belägg fram, bak monterades ok, skivor och belägg.

originaldelarna fram på v70´n höll 15000 mil, sedan monterades biltema skivor och belägg fram, sålde bilen vid 24895mil och då var bromsarna fortfarande i bra skick och hade flera tusen mil kvar. Priskillnaden var enorm. (volvo: 3000kr skivor+belägg fram, Biltema: skivor/belägg fram 800kr)

Bak byttes originalsakerna efter 12000mil pga rost till nya original, efter ytterligare 5000mil fick jag nedslag på besiktningen pga rost och otillräcklig bromsverkan, monterade biltemas skivor, ok samt belägg och de var fortfarande felfria när jag sålde bilen 3 år senare.

Så efter att ha kört biltema under 11 års tid till 3 bilar, undrar jag hur stor erfarenhet de som skriker nej högst har personligen?
Good for you :D .

Jag köpte t.ex. en tennistrainer med gummisnodd på B-tema och det tog inte lång tid innan bollen for åt h-vete.

Antar att oken är ungefär lika bra :(
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]