Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Gårman
Hej,

Jag undrar i förebyggande syfte vad som gäller en parkering längs en vanlig väg i ett bostadsområde. P-skiva gäller 2 timmar kl 8-18. Rutan är ca 2 meter bred och 50(!) meter lång. Bilarna parkeras alltså efter varandra. Det finns ingen indelning för varje fordon, utan det som gäller är ju att man står någonstans i denna stora ruta.

Hur kan man parkera om bilen efter 2 timmar i denna ruta utan att det blir fel? Måste man då rent formellt åka ur rutan och in igen? (okej att stå på samma ställe?) Om man bara kör fram 10-20 meter( man är ju då i den stora rutan hela tiden... :???: (=samma parkeringsplats ? ) ) och en P-vakt ser det så riskerar man böter? (löses genom att åka framåt på vägen bredvid rutan istället?)

Vad gäller om det inte finns några andra lediga platser i rutan, räcker det med att köra ut ur rutan och sen in igen och parkera på samma ställe? (även om en P-vakt står och tittar på :roll: )

God fortsättning alla! :-)-)
av skyking
Gårman skrev:Jag undrar i förebyggande syfte vad som gäller en parkering längs en vanlig väg i ett bostadsområde. P-skiva gäller 2 timmar kl 8-18. Rutan är ca 2 meter bred och 50(!) meter lång. Bilarna parkeras alltså efter varandra. Det finns ingen indelning för varje fordon, utan det som gäller är ju att man står någonstans i denna stora ruta.
Det verkar lite udda konstruktion. Jag antar att det är zon-förbud eller annat förbud mot parkering, annars är det normalt tillåtet att parkera.

När det gäller frågan om vad som krävs för en ny uppställning så är det tydligen så att bara flytta bilen med enda syftet att få extra parkeringstid inte räcker. Du måste isf flytta bilen när P-vakt inte ser på. Eftersom det i detta fallet (då det är längs en vanlig väg) är lag om felparkeringsavgift som är tillämplig slipper du dock parkeringsbolagens vakter som lappar, jag tror inte kommunens p-vakter lurar i busken i syfte att få lappa lite extra.

Det finns lite andra frågeställningar här. En är ifall det inte betraktas som uppställningsplats reserverad för buss e.d. är det skyltat så så är man kokt ifall
p-vakten kommer på en. En annan fråga är när det gäller uppställning av flera fordon i samma ruta, gäller parkeringstiden att den måste tömmas inom två timmar efter att första fordon ställt sig där? Det är lite si och så när det gäller parkeringsövervakning i bostadsområde, att det inte kommer någon P-bot behöver inte betyda att det är OK att parkera så, det kan också betyda att det inte sker någon kontroll i området.
Användarvisningsbild
av Ravi
P- vakterna satte böter på min bil när den stod på gatan utanför min lägenhet! På böterna stod det att den hade stått på trottoaren! Anmälde till polisen men fick betala ändå!
av skyking
Gårman skrev: Källa: http://www.metro.se/nyheter/p-bolag-ank ... mtwYTnB9w/
I texten står:

"Enligt personuppgiftslagen, PUL, är parkeringsbolagen eller de indrivningsföretag som anlitas skyldiga att lämna ut bilder man tagit. "

Hur resonerar man när man kommer till denna slutsatsen? Är fotot att betrakta som personuppgift som man därmed har rätt att få ut (enligt 26:e paragrafen)? Finns det något rättsfall på detta?
Användarvisningsbild
av erikn
Så, nu är det dags. Tingsrätten har skickat en stämning, jag har precis knåpat ihop ett svaromål. Fortsättning följer.
av Gårman
"De senaste turerna kring p-bolagen har fått infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) att reagera. Nu vänds blickarna mot Norge.

Redan till hösten kan Sverige få en särskild parkeringsnämnd efter norsk förebild. Nämnden ska kunna avgöra tvister om p-böter utan att inkassoföretag och domstolar dras in.

– Jag är beredd att titta på den norska modellen, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M) till Metro.

Nu ska frågan diskuteras internt inom Svepark som sedan ska återkomma med ett förslag till infrastrukturministern.

– Om nämnden ska fungera måste det finnas en acceptans bland Sveparks medlemsföretag. I så fall bör en parkeringsnämnd kunna bli verklighet redan efter sommaren, säger hon."

Källa: http://www.metro.se/stockholm/norsk-mod ... Prwo7ry3c/

Står mer på länken.
av umekille
P-bolagen har inget sunt bondförnuft utan är
vinstdrivande företag som inkasserar stålar
så fort dem har chansen.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48