Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Camel skrev:
Steff 99 skrev:/.../Att sedan volymförbrukningen också är ett resursslöseri glömmer man ofta när man jämför Diesel vs Etanol speciellt från miljölobbyisterna eftersom dessa ofta har ekonomiska intressen i etanoltilverkningen.
Ja roligt är det... :wink: Volymförbrukning (oavsett storlek) av en ändlig resurs slutar ju med att resursen tar slut förr eller senare. Volymförbrukning av en förnyelsebar resurs behöver inte innebära att resursen tar slut.

Varför skall man förbruka mera etanol än tex diesel/bensin bara för att etanol är förnyelsebar resurs?

Det finns en anledning varför etanol inte finns till XC70/60/90 !!

Vad händer när bensinen tar slut? Skall man byta namn på E85 till E100? Är det då dags att ta fram motorer som enbart går på E85 eller hur länge skall man kunna tanka bensin i en "miljöbil" !?!?!

Fram med elbilar istället !!
av MattiasD
Steff 99 skrev:
Camel skrev:
Det finns dieselprofeter, etanolprofeter, elprofeter samt politiker. Tur att vi har religionsfrihet. :mrgreen:
Härligt att läsa en som har en vidsynthet och inte enbart propagerar för ett bränsle och förkastar allt annat.
Det var syftet med min första kommentar att vi måste höja blicken, allt som positivt påverkar den globala uppvärmningen är positivt.
Får man ned den fosila förbrukningen via minskad förbrukning pga utveckling av snåldislar så är det också ett steg i rätt riktning
I varjefall i Sverige.
De riktigt stora problemen ligger i Kina och Indien där fordonsbeståndet ökar i en takt som får våra besparinger att se ut som en "piss i havet"
Om du syftar på mig så probagerar jag inte ett bränsle - jag talar varmt om förnybara bränslen. Volvo erbjuder idag bara etanol som enda förnyelsebara alternativet. Jag räknar bort gas eftersom det är en ombyggd bil. Varför ska jag då skriva om bränslen som ändå inte går att välja? Gärna el - men det är inte realistiskt idag. Gärna hybrid - och då ska förbränningsmotorn tankas på förnyelsebart bränsle.

Är det några som höjer blicken i den här tråden så är de personer som är positiva till förnyelsebart och etanol. Etanolkritikerna borde göra det samma. Det händer allt för ofta att man verkar basera sin kritik på felaktigheter.

Globalt sett är vi en "piss". Mycket riktigt! Men det finns andra goda skäl att välja, förlåt uttrycket - etanol. Minska oljeberoendet och minska hälsofarliga utsäpp. På köpet minskar vi den globala uppvärmningen, även om det är en "piss".

Jag inser att alla inte kan välja en etanol eller gasbil. Men det vore ju trevligt om andelen ökade, och inte minskade, som det tyvärr blivit.
av Gourmand
Sharkbait skrev:
Camel skrev:
Steff 99 skrev:/.../Att sedan volymförbrukningen också är ett resursslöseri glömmer man ofta när man jämför Diesel vs Etanol speciellt från miljölobbyisterna eftersom dessa ofta har ekonomiska intressen i etanoltilverkningen.
Ja roligt är det... :wink: Volymförbrukning (oavsett storlek) av en ändlig resurs slutar ju med att resursen tar slut förr eller senare. Volymförbrukning av en förnyelsebar resurs behöver inte innebära att resursen tar slut.

Varför skall man förbruka mera etanol än tex diesel/bensin bara för att etanol är förnyelsebar resurs?

Det finns en anledning varför etanol inte finns till XC70/60/90 !!

Vad händer när bensinen tar slut? Skall man byta namn på E85 till E100? Är det då dags att ta fram motorer som enbart går på E85 eller hur länge skall man kunna tanka bensin i en "miljöbil" !?!?!

Fram med elbilar istället !!
Vad får dig att tro att en eldriven bil per definition skulle vara mer miljövänlig en t.ex. en snådiesel ? En forskare på KTH i Stockholm har t.ex beräknat att utsläppen av den klimatfarliga koldioxiden skulle öka med 40% om alla bilar i USA skulle drivas med el - inte minska som många tycks tro. Då gäller detta enbart i USA. Inga forskarkollegor till honom har hittills haft något att invända mot hans beräkningar.
Utöver detta så existerar knappast elbilar mer än i politikers drömmar och fantasier. Än så länge, ska tilläggas. Personligen har jag inte blivit religiös på någon tro, men är naturligtvis övertygad om att oljan succesivt måste fasas ut och ersättas av andra bränslen. Men, i avvaktan på lösningar som är hållbara, ekonomiskt hanterbara och tekniskt möjliga så väljer jag den teknik som snålar mest med bränslet. Och i dagsläget är det dieseltekniken.
De enorma arealer av odlingsbar mark som skulle behöva tas i anspråk för att odla grödor för att framställa etanol till bilbränsle är ungefär lika galet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ursäkta en oinvigd, men kan det kanske vara så enkelt att det behövs flera olika sorters bränslen, att det perfekta bränslet inte finns?

/Martin

PS. I avvaktan på det perfekta bränslet väljer jag motor efter underhållningsvärde, inte bränsletyp.
av Gourmand
Självklart är det så, men varför så många i just Sverige hyllar något så vettlöst som törstiga spritbilar som framtidens lösning är för mig en gåta. Förresten är det kanske inte så många längre, det är sannolikt mest på ett bilforum som här det förekommer. De flesta bilmärken erbjuder ju numer inga etanoldrivna bilar överhuvudtaget.
av MattiasD
Gourmand skrev:Självklart är det så, men varför så många i just Sverige hyllar något så vettlöst som törstiga spritbilar som framtidens lösning är för mig en gåta. Förresten är det kanske inte så många längre, det är sannolikt mest på ett bilforum som här det förekommer. De flesta bilmärken erbjuder ju numer inga etanoldrivna bilar överhuvudtaget.
Kanske för att minska vårt oljeberoende?
Kanske för att minska hälsofarliga utsläpp i våra städer?

Din dieselbil är marginellt snålare än T4F. Runt 10-15% lägre energiåtgång. För den energiminskningen betalar du ett skyhögt pris. Mer hälsofarliga utsläpp och fortsatt oljeberoende. Och givetvis späs den globala uppvärmingen på. Dessutom fossilenergi som är ändlig.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är inte värst insatt i klimatdebatten, det är jag den förste att erkänna. Kanske är det bara ett väldigt omoget tunnelseende, men så länge man anser att fisande kossor är ett hot mot vår planets överlevnad kan jag bara inte ta det på allvar.

Men vad jag i min egen trångsynthet anser är att det är bättre vi förbränner geggamojja från jordens inre så länge den finns kvar än att bränna upp sånt som kan mätta magar.
Men det bästa valet av bränsle ur ett miljöperspektiv måste väl ändå vara spillenergi i gasform, eller vem kan argumentera mot det?

/Martin

PS. Det är för övrigt en intressant tråd för man vet vilken motor debattörerna har innan man tittat vad dom kör för något. Alla ÄLSKAR sitt eget motorvals bränsletyp, och AVSKYR alternativen...
av Sharkbait
Gourmand skrev: Vad får dig att tro att en eldriven bil per definition skulle vara mer miljövänlig en t.ex. en snådiesel ? En forskare på KTH i Stockholm har t.ex beräknat att utsläppen av den klimatfarliga koldioxiden skulle öka med 40% om alla bilar i USA skulle drivas med el - inte minska som många tycks tro. Då gäller detta enbart i USA. Inga forskarkollegor till honom har hittills haft något att invända mot hans beräkningar.
Hur framställer man el i USA? Svaret på den frågan är anledningen till varför i USA koldioxiden skulle öka.

Be forskaren göra samma utredning för Sverige så skall du se att det blir ett mycket bättre resultat !!
av MattiasD
MartinS skrev: Men vad jag i min egen trångsynthet anser är att det är bättre vi förbränner geggamojja från jordens inre så länge den finns kvar än att bränna upp sånt som kan mätta magar.
Du måste skilja på energibärare och energikälla. För att ta ett exempel, de som påstår att elbilen är bäst för vårt klimat missar skillnaden mellan bärare och källa. Elen kan produceras av en rad energikällor. Kanske grödor i ett värmekraftverk? Då bidrar elbilen till svält. Eller av kol. Då bli elbilen lika skitig som en dieselbil. Eller solenergi. Ja, då blir elbilen oslagbar. Etanol kan också produceras av en rad olika källor. Vissa är bättre än andra. All etanol som säljs i europa är kravställd av just den anledningen. Oljebeserade bränslen är inte kravställda alls. Så ur mänskligt och miljömässigt perspektiv behöver man inte orora sig över etanolen. Oljan däremot skapar krig, fördriver människor och göder diktaturer. Dit vill iaf inte jag skicka mina pengar.
Användarvisningsbild
av MartinS
MattiasD skrev: Oljan däremot skapar krig, fördriver människor och göder diktaturer. Dit vill iaf inte jag skicka mina pengar.
Vettig synpunkt, jag gillar inte heller norrmän ;-)

/Martin
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.