PTV skrev:Försäkringsbolagen har ju annars en policy i att gärna få dig att teckna en försäkring som sedan inte har minsta verkan vid olycka.Fick själv min parkerade bil påkörd i fjor somras av en smitare.Försäkringsbolaget IF vägrade att betala ersättning där de först hänvisade till att smitaren skulle hittas innan eventuell ersättning var skälig !?.Ett vittne hade dessutom sett smitaren som var mycket berusad vid olyckstillfället där vittnet tyvärr inte kunde redogöra vad smitaren framförde för fordon.
Mitt svar blev ju naturligtvis hur då när polis i skaderapporten skrev "okänd gärningsman orsak till skadegörelse på X fordon med annat fordon."Sedan skulle bilen lämnas och granskas först på verkstad av personal och sedan av ytterligare försäkringsanställda där slutligen en tredje instans som hade hand om smitningsolyckor skulle säga sitt om det var en smitningsolycka eller självförvållad skadegörelse.
Vid detta laget hade jag själv lagat bilen med en ny huv, framskärm och framdör samt lackerat detta i bilens originalfärg.Mitt råd är därmed.Kör enbart med enklaste lagliga form av försäkring när dessa försäkringsbolag inte ersätter vad de ofta påstår när så behövs. :evil:
Vet inte riktigt vad du menar ? Om du haft Vagnskadeförsäkring hos IF så är det bara att repa, självrisken KAN du få tillbaka av Trafikförsäkringsföreningen.
Du tycks blanda äpplen o päron här !
IF handlägger skador som är försäkrade hos dom.Typ Vagnskade, Brand, Stöld osv.
Trafikförsäkringen handlägger skador av smitare o annat om det kan styrkas att det varit ett TRAFIKförsäkringspliktigt fordon inblandat. Ibland tar dom hjälp av Försäkringsbolagen för att verifiera skadorna o kostnaderna.
Så om du inte hade Vagnskadeförsäkring så har IF ingen som helst vare sig anledning eller möjlighet att ersätta dig för en smitningsskada.