Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#623150
Hej!

Det är nu så att besiktningen i april börjar närma sig sakta men säkert!

Behöver byta positionslyktan fram på min V40 Classic -04. Har kollat i kontrollboken, men det stämmer inte riktigt med min årsmodell har jag märkt!

Då jag har xenonlysen så är det nån typ av högspänningslåda som sitter i vägen. Det ser ut som den bara sitter fast med en skruv, och jag tror det är en insektsnyckel som behövs, men problemet är att det är så jävla tight, så man får inte in något verktyg!!

Vädjar nu efter tips och trix från någon kunnig, som kanske har gjort detta förut? Känns jävligt drygt att behöva lämna in den för att byta en lampjävel!

Ska försöka ladda upp två bilder:

http://imageshack.us/photo/my-images/263/img0183kn.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/717/img0178ss.jpg/
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us
#623177
tazur skrev: Behöver byta positionslyktan fram på min V40 Classic -04. Har kollat i kontrollboken, men det stämmer inte riktigt med min årsmodell har jag märkt.
Kan du specificera vad det är för lykta du menar?
Positionslyktorna har väl aldrig varit xenon... ?
:???:
#623209
V40sport skrev:
tazur skrev: Behöver byta positionslyktan fram på min V40 Classic -04. Har kollat i kontrollboken, men det stämmer inte riktigt med min årsmodell har jag märkt.
Kan du specificera vad det är för lykta du menar?
Positionslyktorna har väl aldrig varit xenon... ?
:???:
Xenonen och positionslyktor/ eller kallas det parkeringsljus? Sitter i samma "hus" eller vad man säger. Denna lyktan sitter under xenonen, men båda är bakom denna låda! Så den måste bort för att komma åt.
#623271
Det är riktigt pilligt, men det går.

Om jag inte minns fel är det Torx 15 eller 20 på skruven. Jag gjorde som så att jag tog en bits och satte i en bitshållare och en liten förlängare och skruvade loss skruven.

När skruven väl släppt, fixera skruven mot plastlocket och lyft bort allt på en gång. Det är inte kul att tappa ner skruven.

Det svåraste är att få dit skruven när man återmonterar.

Tips: byt till en diodlampa, så slipper du byta så ofta.

En annan väg att gå är att koppla av minuspolen på batteriet, och sedan montera bort hela lamphuset. Sitter med fyra muttrar. Då kan man demontera och byta lampa inne på köksbordet.
#623277
thorell skrev:Det är riktigt pilligt, men det går.

Om jag inte minns fel är det Torx 15 eller 20 på skruven. Jag gjorde som så att jag tog en bits och satte i en bitshållare och en liten förlängare och skruvade loss skruven.

När skruven väl släppt, fixera skruven mot plastlocket och lyft bort allt på en gång. Det är inte kul att tappa ner skruven.

Det svåraste är att få dit skruven när man återmonterar.

Tips: byt till en diodlampa, så slipper du byta så ofta.

En annan väg att gå är att koppla av minuspolen på batteriet, och sedan montera bort hela lamphuset. Sitter med fyra muttrar. Då kan man demontera och byta lampa inne på köksbordet.
Tack för svaret!

Jag visade bilden för en kille på biltema och han tyckte det såg ut som insektsnyckel! Men du har säkert rätt om torx.

Har en fråga angående demontering av lamphuset! Har även problemet att jag fått in kondens i det, och har ändå tänkt att demontera bort den, och byta glas och tätningslister som man kan köpa på vparts! Eller har du något annat tips man kan göra?
Måste man även inte demontera stötfångaren fram för att få ut lamphuset? Isf, hur pilligt är det egentligen?

Jag är som sagt ingen bilmekaniker, men är heller inte född med tummen mitt i hand!
#623286
Byte av glas och lister står på mitt schema oxå.

Haynes säger att man ska demontera stötfångaren. Jag sket i det och det funkade ändå. Var försiktig med stålflärpen som torkarbladet vilar mot, och håll stenkoll på att dra huset rakt ut, så minimerar du risken för repor.

Om du ändå ska ha isär huset, så passa på att byta lampan på en gång.
#623307
thorell skrev:Byte av glas och lister står på mitt schema oxå.

Haynes säger att man ska demontera stötfångaren. Jag sket i det och det funkade ändå. Var försiktig med stålflärpen som torkarbladet vilar mot, och håll stenkoll på att dra huset rakt ut, så minimerar du risken för repor.

Om du ändå ska ha isär huset, så passa på att byta lampan på en gång.
Om du har tid och ork så skulle jag uppskatta det något enormt om du kunde förklara lite kort hur man går tillväga från början till slut!

Jag har sett stålflärpen etc, men en kort redovisning skulle uppskattas :)

Har även tänkt köpa nya blinkershus i klarglas på vparts för 299 styck, då även dessa har börjat läcka in väta... Men dessa har jag demonterat flera gånger själv, så det är inga problem!
#623340
Det är egentligen inte speciellt komplicerat.

Ett första tips är att införskaffa en Haynes gör det själv-bok, om du inte redan har den. Den är ovärderlig.

Men för att återgå till ämnet. Om du ska demontera lamporna i sin helhet så börja med att ta bort minuspolen på batteriet. Därefter kopplar du loss anslutningarna på lamporna.

När detta är gjort är det dags att ta bort de fyra muttrar som fixerar lamphuset. En fast ringnyckel med spärrfunktion är att rekommendera, då utrymmet för omtag är ganska litet.

När du fått bort muttrarna är lampan helt lös, och nu ska du försöka att lirka ut den utan att repa något. Att lossa på stötfångaren är att rekommendera (enligt Haynes) men jag gjorde det här utan att lossa den, vilket gick bra.

Jag vet inte riktigt hur ska jag beskriva det här mer utförligt.
#623352
Har bytt mina blinkers till nya från Vparts och dom rekommenderar jag inte.. Fulla med kondens. Dessutom fick jag från 2 olika tillverkare varav ena inte hade bra passform och den andra sprack mellan glaset och huset. Efter några samtal och leveranser fick jag till slut likadana på bägge sidor.

Thorells beskriving här ovanför stämmer bra med tillvägagångssättet :-)-)
Jag lossade dock kofångaren.

Om dy har felkodsutläsare så borde du k[…]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]

motorinställning

Plocka av kamremmen, ställ allt rätt, &a[…]

Skruva ur den gamla, låt all bromsvätsk[…]