Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Tjenna!

För lite drygt 4 månader sedan hade jag loss bägge drivaxlarna fram för att byta drivknutsdamasker.
Nu verkar det inte bättre än att packboxen mellan drivaxel och växellåda läcker på vänster sida.
Kanske var det dags, kanske skadade jag den vid återmontaget av axeln (dock konstigt det funkat i 4 månader). Bilen har gått snart 17000 mil.

Min fundering är om det räcker att lossa länkarmen i ramen, bryta loss drivaxlen från växellådan och på så vis komma åt packboxen?
Behöver jag verkligen lossa drivaxeln ifrån hjullagret... eller kan jag på ovan nämnda vis byta packboxen på ett lite smidigare sätt?

Går packboxen mot något stopp sedan eller hur vet jag hur långt in i lådan den ska?

Ska jag smörja packboxen med något innan montage i växellådan?

Vad bör jag smörja tätningsläppen med innan återmontage av drivaxeln? Lite växllådsolja eller PTFE-fett?

Många frågor blir det...
Tack på förhand!

//KaliZ
av SubMarine
Gjorde samma jobb i somras som du står inför. Eftersom du fixade med damaskerna för fyra månader sedan så borde alla bultar vara lätta att lossa, så jag skulle nog lossa den ur lagret så man kan lägga axeln åt sidan när man ska pilla med packningen. Jag har för mig att det är en stopp för packningen men det ser du ju när du fått bort den gamla. Hade i alla fall inget problem med att få in packningen lagom mycket när jag bytte. Jag smörjde packboxen och änden på drivaxeln med växellådsolja innann jag återmonterade axeln.
av KaliZ
Hade hoppats slippa byta drivaxelbulten, men får nog se om dem har en sån lös på Volvo (har för mig det är byte av den som gäller och inte återmontage).
Du har rätt, det blir enklare om jag tar bort drivaxeln helt.

Något tips på verktyg för att enklast ta bort packningen? Är det en liten polygrip som gäller?
Det är ju rätt trångt att jobba i utrymmet ifrån hjulhuset.

MVH
KaliZ

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]