NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Jag får göra det om de inte lyckas hitta den där tekniska journalen här i skellefteå.. Är ju inte långt till Umeå så det skulle säkert gå att ordna. Frågan är ju bara om Bilbolaget är bättre att hitta i datorn än Forslunds...
av hanss
Pratade med meken nyss.. De hade inte hittat någon journal om detta. Så om någon snäll människa där ute kan vara vänlig att skicka journal nummer eller något annat så skulle jag bli glad.
Följer upp min tidigare post.

Fick tillbaka bilen efter en verkstadskoll. De hittar inga läckor och efter att nollställt datorn och själv provkkört (hur långt vet jag inte) lyckades de köra på 0,42 på 30 och 50 väg. Det känns skönt, att den faktiskt kan dra lite (med ac avstängd etc, etc) om man bra kör rätt.
Jag har försökt att köra ännu snålare men inser att det är helt omöjligt. Både för att jag antagligen inte lärt mig det ännu och för att Stockholmstrafiken är jäkligt hetsig.
Så sedan en vecka har förbrukningen stadigt ökat till 0,58-0,60 och ligger stadigt däromkring.

Två tankar har gjort mest intryck på mig.
Varför inte inkludera en körutbildning till alla nya miljöbilsköp?
Lova mindre så blir färre besvikna.
- jag ska ju köpa fler bilar innan jag dör.

Nu har jag kastat alla körjournaler och kör (nästan) så det ryker haha
av hanss
Nej... Den där tråden har inget med denna motor att göra..
Banani skrev:Tyvärr så verkar ju vissa verkstäder inte ha lika bra koll. Finns bra tekniska journaler om detta problem om bara mekanikerna orkar läsa. Står tillåme att de inte lägger felkoder så är ingen ursäkt. Alla ni som har problem kan ju försöka hänvisa dom till att det finns en teknisk journal om detta. Lyssnar dom inte byt verkstad.
Hej på er!
Har följt denna tråden med stort intresse de senaste dagarna.
Har nu haft min v50 D2 MY11 i exakt en vecka.
Trodde när jag köpte den att den skulle vara snål som en småläning med bränslet.....men läser man här så blir man lätt mörkrädd, då just förbrukningen var en av anledningarna till bilköpet.

Iallafall så hämta jag ut bilen förra tisdagen från bilfirman och styrde sedan min kosa norrut från Kalmar mot Dalarna.
Jag tankade fullt och nollställde trippmätaren innan jag gav mig iväg.
I bilen så sitter det 2 vuxna personer, en tonåring och en 6 åring, plus full packning i bagaget (och lite inne i bilen;-).
På bilen sitter det dubbade vinterhjul på alu.fälg.
Vi körde samamlagt innan påfyllning (full tank) 79,4 mil och fick i exakt 38.0 liter.
Det gav en medelförbrukning på 0,478.. (enl färddatorn 0,51??brukar väl vara åt andra hållet?)
Medelhastighetern landade på 82 km/h
Får säga att jag är nöjd med den förbrukningen med tanke på last, däck och ösregn i ca 40 mil av de 79,4 milen.
Kan tillägga att jag även körde med dieselvämaren ca 45 minuter på de 38 litrarna...även om den förbrukningen är försumbar...eller?
Det var som sagt i princip bara landsväg.
Nu ska det bli intressant och se hur mycket den drar i blandad körning.

/Nicke
av hanss
Låter som att du har en frisk motor.. Önska min kunde visa upp sådana siffror
Kan tillägga att bilen innan jag köpte den har ägts och brukats av VOLVO själva. Den hade gått 3600 mil innan jag fick vantarna på den. Så ev. fel borde ju ha avhjälpts på bästa sätt.
Finns det någon dokumentation på Volvobilar ang service reperationer och liknande som följer bilen ovasett var man servar eller reparerar blien? Typ som BMW har? (såklart så måste firmar som servar rapportera vad de gör osv!)

//Nicke
Den förbrukning du anger (Nickelankan)stämmer bra med mina egna erfarenheter. Min D2:a är föredömligt snål. Jag har kommit upp i max 0,68/mil på en tank och då handlar det om 100% korta körningar med kallstarter och Sthlms innerstad. Det får betraktas som mycket snålt. På långkörningar utan snålkörning brukar den ligga på ca 0,45
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 51
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]