Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sunschreem
Fjärren o låset spökar lite för mig. Säg att man kommer till bilen och ska låsa upp, du trycker på unlock och den låser upp förardörr samt högra dörren bak. Dom andra låser inte upp sig. Bilen blinkar inte. Kofferten låser även upp sig.

När man sedan ska låsa med fjärren så reagerar bilen inte alls. När man låser upp behöver man vara hyggligt nära förarhandtaget, men när man låser så händer inget alls. Slutar med att jag får låsa med nyckeln(förklaring till varför bilen inte blinkar när man låser upp med unlock?). När man låser med fjärren låser den alla dörrar utan problem!

Känner att jag har noll koll på vart jag ska börja? Kan tillägga att betteriet är sprillans nytt i dosan!
Användarvisningsbild
av js1
Du är lite otydlig.
När man sedan ska låsa med fjärren så reagerar bilen inte alls. När man låser upp behöver man vara hyggligt nära förarhandtaget, men när man låser så händer inget alls. Slutar med att jag får låsa med nyckeln(förklaring till varför bilen inte blinkar när man låser upp med unlock?). När man låser med fjärren låser den alla dörrar utan problem!
Användarvisningsbild
av js1
Jag tror (ganska säkert :) ) att c-låset, när det fjärrstyrs, kräver att samtliga lås står i rätt läge för att det ska öppna/låsa korrekt. När du låser upp med fjärren så öppnas inte en del av låsen. Dessa står då så att säga i "fel läge" när du försöker låsa igen med fjärren. Samma sak med kvittensblinket från c-låset. Du får ingen kvittens därför att allt inte står rätt till.
Antagligen har du någon/några dåliga c-låsmotorer i de dörrar som strular. Alternativt kabelbrott i kabelstammen till respektive dörr. Jag hade börjat med att kolla motorerna. Har själv bytt några stycken på min.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Men om motorerna strular så ska dom väll inte låsa dörrarna med nyckeln heller? Har provat fjärr med alla dörrar i upplåst läge också med samma resultat. Blir det inte satt i "rätt läge" när jag drar upp pinnen o låser upp dörren eller missförstod jag det? av Dom låser inte segt eller så någon av dörrarna. Så känns inte igensatt med bös heller. Går det att ta ut felkoder på det? Och finns det någon med verktyg här i Motala kanske? :) Vill försöka lära mig lite ist för att bara lämna till volvo, så man blir lite smartare på kupen :)
Användarvisningsbild
av js1
Nej, det är sant. Jag tolkade dig som om att om hälften av låsen var låsta och hälften upplåsta så reagerade inte bilen på fjärrkontrollen men att du kunde låsa den med nyckeln.
Om du upprepade gånger kan låsa upp/låsa samtliga dörrar med nyckeln i låset så är jag enig med dig att dina c-låsmotorer är hela. Dock så sitter det microbrytare i varje c-låsmodul som talar om i vilket läge låset står. Kanske nån sån som strular.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
aha, vi missförstår varandra lite tror jag. Dom går alla att låsa med nyckeln men låser bara upp 2 dörrar + baklucka. Men det kan ligga något i att microbrytarna bråkar lite låter det som. För om microbrytaren känner av signal lås men inte med fjärren. Då låter det som att dom 2 brytarna inte får någon signal, och då låser inte bilen alls som du skrev innan? Medans den med nyckel får "tvångsignal" att låsa alla dörrar och därför funkar det med nyckeln. Säg till om du inte hängde med :) Förklara är inte min starka sida ;) 2 st brytare tar inte emot "signal lås upp" och då skiter det sig när man ska låsa för bilen tror att två dörrar står i fel låge och då händer nada.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Kan det för skojs skull gå att byta plats på microbrytarna? Typ att man tar från en bakdörr o sätter till främre passagerardörren? Det skulle ju kunna fungera som en enkel felsökning, börjar dörren som man flyttade över den fungerande microbrytaren till att fungera när man tvingar lås/låsa upp med nyckel då lär det ju vara microbrytarna som är trasiga?
Användarvisningsbild
av js1
Ja, fast det är inte "att bara byta" :)
Om det ser ut som på 850 (vilket jag förmodar att det gör) så sitter microbrytaren inuti c-låsmotormodulen som är en hoplimmad enhet. Den går att "sprätta" upp och limma ihop
igen med det är rätt bökigt. Jag skulle börja med att lossa kontaktstyckena och ohmmäta på stiften och se så dom sluter/bryter som dom ska när man drar i låsspaken.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Får börja med det då :) Bökigt är ingen fara ;) Har man gott om tid men ont om pengar så får det vara lite bökigt :P Klarar man av att byta termostaten på en sånhär jäkel då är inget jobbigt sen :P Dom sitter liiite otympligare än på bensin ^^

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]