Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av henrikf
Det började med att min 940 -97 vägrade att starta ibland när den var varm och hade stått still några minuter. Försökte leta fel i kontakter till LMM, tändspolar, tomgångsmotor, bränslepumpsrelä, tjuvluft etc, utan att riktigt hitta något. Har t ex öppnat och inspekterat BP-reläet utan att hitta något konstigt, plockat bort tomgångsmotorn utan resultat.

Vad som hänt de senaste veckorna är att den alltsomoftast tjuvstannat på tomgång i bilköer t ex, den dör oförklarligt och vill inte starta förrän efter några minuter. Vid första startförsöket efter att den stannat har den ibland tänt till, men det har inte gått att få igång den. Ibland har jag lyckats att få igång den genom att knacka på tomgångsmotorn, jag har fått för mig att den kan ha fastnat. Men de senaste dagarna har den vid två tillfällen dött helt när jag kört, trots att jag gasat för fullt med rullande bil och snurrande motor har den varit helt DÖD! Det kan väl i alla fall inte bero på tomgångsmotorn?

FELKODER ropar säkert vän av ordning - men jag har byggt en felkodsläsare som tyvärr inte fungerar - inget fel på läsaren själv, möjligtvis kan jag ha kopplat fel första gången jag kopplade in den. :oops: Dioden lyser bara svagt när jag trycker på knappen, inga blinkningar följer...

Givetvis kan jag åka till Volvo-verkstad, men det vore ett nederlag - dessutom har jag en känsla av att det kommer att bli dyrt. Har någon en idé? Bör jag börja med att byta bränslepumpsreläet? Bränslefiltret?

Tacksam för hjälp!

Henrik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är alltid svårt med fel som bara kommer ibland...
Börja med att ta reda på om det är bränsle eller gnista som fattas.

Ha med dig ett löst tändstift så slipper du skruva ur ett stift för att kolla gnistan. (Jag har ett stift fastsvetsat på en gammal klämma från en startkabel, det är lättare när man kan klämma fast den nånstans på motorn)

Lyssna efter bränslepumpen, den ska gå någon sekund när du gör ett kort klickande på starten. Öppna dörren och häng dig ut så ska du höra den.

Det finns ett svart relä i mororrummet som matar spridarna, kolla det med.
av henrikf
OK, tack för tipsen! Jag skall utrusta mig med ett stift och en voltmeter när jag åker till Öckerö lördag morgon, och hoppas slippa stopp på färjan. Bytte bränslepumpsreläet i fredags morse, klarade mig utan problem över dan i alla fall...

Henrik
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det